Det säger Djurö-Vindöbor som Mitt i Värmdö har pratat med. De två bussnummer som finns, 433 och 434, kör nämligen nio (!) olika varianter av turer.

– Trots att jag bott här i över fem år är det fortfarande svårt att förstå, och ännu svårare att memorera. Det är lätt att man kliver på fel buss, eller står och väntar vid fel hållplats, säger Amanda Hagström, 16, som bor på Vindö och går i skolan på Nacka gymnasium.

En timme till nästa buss

Inte nog med att tabellen är rörig, bussarna går också för glest, särskilt utanför rusningstid, enligt Amanda och hennes familj.

– I morse var det fel på bussen från Sollenkroka, som jag skulle åka med till skolan. Det innebar att jag hade behövt gå en och en halv kilometer till närmaste hållplats för Överby-bussen, eller vänta en timme på nästa buss.

Just den här morgonen jobbade Amandas mamma Petra hemma så hon fick rycka ut och köra dottern till Djurö, där det går fler bussar.

När Mitt i Värmdö träffar Petra Hagström senare på eftermiddagen, ringer telefonen. Det är Amanda som ber att få bli hämtad, vid Djuröbron. Hon ska hem från skolan men nästa buss till Sollenkroka går om en och en halv timme.

Förvisso har de valt att bosätta sig långt ut på Vindö men det borde vara enklare även för dem att välja kollektiva färdmedel, menar Petra. Dels ur ett miljöperspektiv, dels för att pandemin har lett till fler permanentboende.

– Sedan är det ju bensinpriserna nu som gör att fler väljer att åka buss. Jag vet att många här ute tycker som vi, säger hon.

SL: "Riktigt svår ekvation"

En idé är att låta bussar som idag vänder vid Byns gård på Djurö, fortsätta ut till Sollenkroka och Överby, enligt Petra. En annan idé hon har är att sätta in en lokalbuss som bara kör mellan Djurö-Vindö och Stavsnäs och en central buss som går in till Slussen.

SL säger att de förstår att resenärer tycker att tidtabellerna upplevs som röriga. 

– Det är många olika behov som vi försöker tillfredsställa, dels lokala resor och skolelevers behov, dels arbetspendlare som vill ha direktbuss till Slussen och samtidigt vill vi ha passning mot skärgårdstrafikens avgångar. Den här ekvationen är riktigt svår att få ihop. Bara det faktum att det är en körsträcka på över fem mil från Sollenkroka in till Stockholm är en utmaning, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

– Vi tittar på hur vi kan få till en tydligare trafikering och ett bättre utbud längst ut på grenarna, men vi kan inte idag säga när det kan bli verklighet och hur det i så fall kan komma att bli, tillägger han.