Trafikdirektör Jonas Eliasson presenterade trafikkontorets rapport om hur staden skötte snöröjningen när snösmockan slog till mot Stockholm den 9 november. "Vi var för milda", säger han. Foto: Michael Toll

”Vi var för milda” – trafikkontoret självkritiskt efter snösmockan i november

Busstrafiken slogs ut, chaufförer tvingades övernatta i sina lastbilar och vissa gång- och cykelbanor var oplogade en vecka efteråt. Trafikkontoret ger sig självt godkänt – även om det finns viss självkritik i den nya rapporten om snöröjningen.

  • Publicerad 11:09, 15 dec 2016

– En snöröjares våta dröm är en tom väg där man bara kan spruta bort all snö. Så är det aldrig i Stockholm. Tre decimeter är mycket mycket värrre än 1 decimeter. Inte tre gånger så svårt, utan skillnaden är mycket större än så, säger Jonas Eliasson, ny chef för trafikkontoret när trafikkontoret på torsdagen presenterade sin utvärderingsrapport av snöröjningen efter snösmockan den 9-10 november.

Det är tydligt att trafikkontoret hade stora problem med snöröjningen. Det ihållande och kraftiga snöfallet i kombination med brist på plats att dumpa snön i högar gjorde att Stockholms gator, trottoarer och cykelbanor i många fall blev oframkomliga.

QUIZ - tio kyliga frågor om Stockholms snöoväder!

Sammanfattningsvis: Själva snöröjningen stoppades av all trafik som satt fast.

– 200 fordon var ute och skulle ploga, men fastnade i köerna. Den 9 nov klockan 23.30 var trafikläget som en extra svår rusningstrafik. I stort sett all trafik stod helt still, säger Jonas Eliasson.

Jobbade enligt plan, typ

Hans bedömning är att trafikkontoret trots allt gjorde vad som kunde förväntas.

– Det var en tuff dag på jobbet, men vi var helt förberedda och gjorde det vi kunde. Gick allt perfekt? Nej, verkligen inte, säger Jonas Eliasson.

Dygn fem efter snösmockan: Så här ser det ut runt om i stan

En del entreprenörer ska ha varit oerfarna, andra ringrostiga.

– Det var en del stress, vissa glömde bort att hämta sand och det blev väldigt halt på sina håll, säger Jonas Eliasson.

Enligt trafikkontoret skedde en hel del fel under servicenatten då bara gatan städades på vissa ställen och inte trottoaren. Ett ”big no no” enligt Jonas Eliasson.

– Vissa entreprenörer förhandlar vi med om de uppfyllt sina uppgifter, säger Jonas Eliasson.

"Vissa barnsjukdomar"

Överlag ger trafikkontoret sig självt godkänt.

– Det finns säkert lokala gator och områden som borde ha plogats tidigare, men på det stora hela fungerade det faktiskt. Det var otur att säsongens första snöfall var så här enormt stort. Det missades mer än vad det skulle gjort annars, det finns alltid barnsjukdomar, säger han.

BILDSPEL: Så här röjde vi snö för hundra år sedan – bättre än i dag?

På en punkt är Jonas Eliasson uppenbart självkritisk:

– Vår kommunikation med allmänheten kunde varit bättre. Vi var för milda. Vi borde ha sagt: Stanna hemma om ni kan!

Kommer stockholmare att få uppleva samma problem vid nästa stora snöfall? Nej, svarar Jonas Eliasson.

– Om vi lyckas skrämma upp folk tillräckligt mycket kommer det inte bli likadant igen, säger han.

Kan man gå ut tidigare och varna, låt säga två dagar i förväg?

– Det kan absolut vara en taktik, så länge vi har säkra prognoser.

BILDEXTRA: Snökaos i Stockholm – så här ser det ut runt om i stan

Götgatan, Södermalm. Foto: Sacharias Källdén

Kungsholmen. Foto: Mikael Andersson

Så illa var det enligt trafikkontoret

9 november

Tung trafik blockerade övrig trafik.

Södra Länken stängdes klockan 7 (men bom forcerades).

Trafikmeddelanden till allmänheten: "Håll avstånd, ha vinterdäck", Lämna i möjligaste mån bilen hemma".

Busstrafiken ställs in, även störningar i spårtrafik.

10 november

Vägassistans väcker chaufförer som övernattat i sina lastbilar.

Essingeleden stängs för hyvling på grund av tvättbräda på vägen.

Den mesta busstrafiken kommer igång runt lunch.

Sopsaltning av de flesta cykelbanor.

11 november

Flyt på större leder; svårt på mindre gator.

Busstrafiken i stort sett i full gång.

10-18 november

Bortforsling av snö

Plogning "smala" gång- och cykelbanor.

Visa merVisa mindre

Myter om snöröjningen

I utvärderingen avfärdar trafikkontoret vissa av de påståenden som florerade under snösmockan som myter

Så här sa Jonas Eliasson:

"Slutade röja för att pengarna tog slut." Falskt.

"Entreprenörernas kontrakt började gälla 1 dec. " Falskt. Det började gälla 15 oktober. Men snöar det på midsommar plogas det då också.

"Plogarna kom ut för sent". Falskt. Plogarna började när snön kom.

"Det var den jämställda snöröjningens fel". Falskt. Stockholm har alltid prioriterat gångbanor före gator. Begreppet syftar till extra ambitiös snöröjning och SALTNING av gångbanor.

Visa merVisa mindre

Kungsholmen. Foto: Mikael Andersson

Valhallavägen, Östermalm. Foto: Sacharias Källden

Det hände onsdag 9 november

Stora mängder snö faller under natten mot onsdagen och snön fortsätter att falla på morgonen.

På kort tid faller mellan 30-40 centimeter snö. Rekordmängder!

Strax innan klockan 9 tas alla bussar i innerstan ur trafik.

Folk som lyckats ta sig till jobbet blir strandsatta. Hotell blir fullbokade och båtar sätts in för att lyckas transportera hem Järfällaresenärer.

Dagen efter uppmanar polisen: "Stanna hemma och jobba om ni kan".

SMHI rapporterar om att det är det nytt snörekord i Stockholm i november.

En vecka senare är snön i stort sett borta.

Visa merVisa mindre