Kristian Bergström är kommunpolis i Bromma och säger att bedrägerier mot äldre är ett återkommande inslag.

– Man ger sig på en sårbar grupp, särskilt så här i coronatider. Vi har inte sett någon särskild ökning, men vill flagga för det i förebyggande syfte, säger han.

Ofta förtroendeingivande

Han ger ett exempel. En kvinna i 90-årsåldern får ett samtal där en person utger sig ringa från en etablerad bank och berättar att någon försökt ta ett lån från kvinnans konto. Personen vill hjälpa kvinnan, och frågar om hon kan ta sig till bankens adress för att få sitt bankkort spärrat.

När kvinnan säger att hon inte kan ta sig till adressen, erbjuder sig personen skicka hem en kollega till henne som kan hjälpa till. Kvinnan ger då ut portkoden och "kollegan" knackar sedan på.

– Den här andra personen kan komma bara fem minuter efter samtalet och är oftast väldigt vältalig och förtroendeingivande, berättar Kristian Bergström.

Gärningspersonen lurar sedan till sig både bankkort och kod, och tar sedan ut pengar från en bankomat. Kristian Bergström säger att det är ett klassiskt men fult sätt att lura en äldre person, och att det även sker en fördröjning innan polisen får in en anmälan.

– Det kan röra sig om skam, att man inte vågar ringa sina barn och berätta vad som hänt. Vi ser något sådant här fall i veckan, och det förekommer i polisområdena både i nord och väst.

Vad ska man göra om man får ett sådant här samtal?

– Det enklaste är att bara lägga på luren. Man ska absolut inte släppa in någon. Sedan kan man ringa en släkting och berätta vad som hänt, och sedan polisen så snart som möjligt. Det är aldrig någon bank som ringer och vill ha ut kort eller koder, så fungerar det inte, säger Kristian Bergström.