Roland Viktorsson cyklar dagligen mellan västerort och innerstan. Han är nöjd med standarden på de cykelvägar han trampar fram på. Foto: Anders Gustafsson

Västerorts och Järvas cykelvägar ska få dansk standard

Breddade cykelbanor. Förlängda cykelvägar. Stockholms stad lägger en miljard på cykel- och gångvägar fram till 2022. Målet: Att konkurrera med dansk standard.

  • Publicerad 05:00, 20 feb 2020

På en cykelbana parallellt med Bergslagsvägen i västra Stockholm kommer en man cyklande i hög fart.

Mannen har ansiktsmask och skyddsglasögon.

När Mitt i viftar in honom bromsar han in och svarar snällt på tidningens frågor.

Hur fungerar det att cykla i västerort?

– Det fungerar jättebra, det är bättre än en bilväg, säger mannen.

Roland Viktorsson, som mannen heter, säger att han cyklar dagligen, från jobbet i västerort till hemmet i stan.

– Ett maraton om dagen, konstaterar han innan han hojar vidare.

Lägger en miljard kronor

Mellan åren 2019 och 2022 ska Stockholms stad lägga en miljard kronor på att förbättra och bygga ut cykelvägarna för Roland Viktorsson och alla andra cyklister i Stockholm.

Sedan tidigare, mellan åren 2012–2019, har staden redan lagt en miljard kronor. I Järva och västerort ledde det bland till en kartläggning av hur cyklisterna tar sig fram i Järva, en upprustad cykelväg längs Akallastråket, och en fem meter bred gång- och cykelväg vid den hårt trafikerade Ulvsundavägen.

Målet med miljardsatsningen till 2022 är att göra cykling enklare och säkrare i Stockholm, och att öka antalet cyklister.

– Antingen förbättra genom att bredda eller höja standarden. Eller så bygger vi nya cykelbanor, där det är blandtrafik exempelvis, säger Joakim Boberg på trafikkontoret i Stockholms stad.

Det kan också handla om att bygga om korsningar för säkerheten.

Höga ambitioner

Stadens ambitioner är höga. Stockholm ska konkurrera med Köpenhamn och Amsterdam när det gäller cykelvänlighet. 

I Stockholms stad finns omkring 100 mil cykelvägar. Här cykelvägen vid Spånga idrottsplats.

På en cykelväg vid Spånga idrottsplats kommer en man cyklande i måttlig fart. Ska man tro den här mannen har staden en bit kvar till Köpenhamns-målet. Här och var tycker den här mannen att cykelvägarna han trampar fram på kan vara väl gropiga, underförstått att underhållet kunde vara bättre.

Överlag verkar dock mannen nöjd med cykelvägarna:

– Det funkar bra, säger han.

Mannen förklarar att han cyklar några kilometer i veckan, främst för att det är smidigare än andra transportsätt att ta sig fram dit han ska.

Därefter trampar han vidare, till synes i riktning mot Spånga station.

Fakta

Dubbelriktade gc-vägar vanligast förbättringsåtgärd

Stockholms stad har pekat ut tre typer av cykelvägar vid prioritering av upprustningar: pendlingsvägar, huvudvägar, och lokalvägar där pendlingsvägar och huvudvägar prioriteras vid upprustning av standard och vägbredd. 

I Stockholms stad finns omkring 100 mil cykelvägar varav 44,5 mil i västerort.

Cykelmiljarden som staden avsatte mellan åren 2012 och 2018 ledde till 91 olika projekt för förbättrad infrastruktur för cyklister: 44 projekt i innerstan, 32 i söderort, och 15 i västerort.

I innerstan blev vanligast åtgärderna för att förbättra för cyklisterna bland annat att bygga enkelriktade cykelbanor på båda sidan gatan.

I ytterstaden blev vanligaste lösningen dubbelriktade gång- och cykelbanor och en skiljelinje mellan cykel- och gångbana.

Stockholms stads trafikkontor bedömer att den infrastruktur för cyklister som byggdes mellan 2012 och 2018 motsvarade förväntningarna och generellt håller hög standard.

Källa: Trafikkontoret, Stockholms stad
Visa merVisa mindre