Målet var att göra Vasagatan till en tryggare och mer lev­ande stadsgata.

Förra veckan återinvigdes den med blåsorkester, tal och guidade visningar.

– Vasagatan har haft dåliga cykellösningar med få smala cykelbanor eller enbart cykelfält bland biltrafik. Dessutom är det ett enormt antal människor som går här, bara i hörnet vid Mäster Samuelsgatan är det 50 000 som passerar varje dag, säger Anette Ullskog, kommunikationsansvarig vid trafikkontoret.

– Så det behövdes också större gåytor.

Tidigare har Vasagatan främst varit en plats för bilar med två, på vissa ställen tre, körfält i vardera riktning.

Nu har de halverats till ett körfält per riktning.

– Överlag tror man att biltrafiken kommer att minska i city medan cyklister och gående blir fler. Så vi har fördelat om utrymmena utifrån behoven. Men syftet har också varit att göra gatan trevligare och tryggare.

Fler uteserveringar

Projektet har pågått mellan 2018 och 2022 och har omfattat hela Vasagatan, en sträcka på cirka 750 meter med en yta på cirka 40 000 kvadratmeter.

Upprustningen har landat på omkring 290 miljoner kronor.

Med bredare gångbanor, nya cykelbanor, fler träd och bättre belysning vill Stockholms stad skapa en mer inbjudande plats och entré till Stockholm.

– Det är en del av Norrmalm som mest har varit en passage. Nu finns möjligheten att verkligen njuta till exempel ta en paus på en av alla nya bänkar eller på uteserveringarna som blivit fler och större. Förhoppningsvis blir det nu trevligare för alla, säger Anette Ullskog.