– Det är värre än nånsin just nu, på grund av restriktionerna, säger Elias Gerges, som driver restaurang the Public i Åkersberga centrum.

– De betalar ju inte ut något stöd. Vi har inte fått något sedan i juli och vi måste ju betala hyran och de anställdas löner.

För Elias Gerges och andra krögare kan slutet av februari bli avgörande. Då ska företagen på nytt kunna söka ersättning för förlorade inkomster på grund av pandemin. Dessutom kan förordningen om serveringsstopp 20.00 försvinna då.

Hai Long driver kinakrogen Guld Panda som har funnits i mer än 20 år i Åkersberga centrum. Han berättar att hans omsättning halverade i våras, då krogen bara hade avhämtning. Under sommaren öppnade han igen, men med färre bord och utan buffé för att minska trängsel och smittrisk.

Då började krogen återhämta sig, men när den andra vågen slog till i höstas rasade omsättningen på nytt.

Har ni fått omställningsstöd från staten?

– Förra året fick jag litegrann under några månader och just nu väntar vi på mer stöd, men vi har inte fått någon information om det, säger Hai Long.

Elias Gerges på the Public säger att hans omsättning sjunkit med 65 procent. Sedanpandemin startade har han fått halvera sin personalstyrka från 18-20 anställda till bara 9.

– Sen restriktionerna kom har det gått rätt ner. Det här med att stänga 20.00 har drabbat oss. Luncherna är ok, även om vi självklart har ett tapp då också.

Än värre har det varit för Richard Javadi som driver texmex-restaurangen Pacos i Åkersberga centrum. Restaurangen var precis nyöppnad när coronan slog till och därför hade man ingen omsättning för året innan att hänvisa till för att få statligt stöd.

– Vi öppnade 9 januari förra året. De första två månaderna gick jättebra, sen blev det kaos. Vi förlorade nästan 50-60 procent, säger Richard Javadi.

Två tredjedelar av personalen borta

Från att ha åtta-nio anställda gick restaurangen till att bara ha tre. Richard berättar att han numera säljer 50-60 måltider på en dag, vilket motsvarar ungefär en sittning på restaurangen – jämfört med tre då han öppnade. Samtidigt vågar han inte minska sina öppettider eftersom det kan skada kundernas förtroende.

– Det är riktigt tufft. De säger att de ska hjälpa, men de hjälper inte, säger Richard Javadi och syftar på staten.

Hans största bekymmer är hyran. Två månader fick han en kraftig hyresrabatt, 40 procent, men det är svårt ändå.

– Det var två månade på ett år. Men vi blöder hela tiden, säger Richard Javadi.

Hur länge tror du att du klarar dig?

– Hjälp måste komma i dag, inte om ett år.