Av alla bilar som rullar på Sveriges vägar så är 32 procent av dessa så kallade, ”tungstarka”, och det här är en andel som ökat årligen sedan millenieskiftet.

Det här visar siffror från Sveriges kommuner som länsstyrelsens samverkansorgan för miljömålssystem (RUS) samlar in.

”Det är rent åt helvete”

Men när det kommer till miljön så är en stor och tung bil sämre för miljön än om man jämför med en lättare bil. Det här menar Martin Tunér, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola:

– Det är rent åt helvete den här utvecklingen. En stor bil drar mer energi, och kräver mer resurser och energi vid tillverkning än en liten bil, säger han till Nyhetsbyrån Siren.

Läget i Upplands-Bro

Under de senaste fem åren så har antalet bilar av denna sort i Upplands-Bro ökat från 27,2 procent vid årsskiftet 2016/17, till 29,5 procent årsskiftet 2020/21.

I Danderyd kör varannan invånare, 48 procent, med en tungstark bil. Danderyd är i topp av listan, tätt följd av fyra andra Stockholmskommuner: Solna, Stockholm, Nacka och Lidingö. Men detta är varken bara ett Stockholmsfenomen eller svenskt sådant.

– Detta är inte bara ett svenskt fenomen, vi ser det egentligen överallt i världen. Det finns en jättemarknad för stora, tunga suvar. Och det är av stort intresse för de europeiska tillverkarna att ha exklusiva produkter. De tjänar bättre pengar per stor bil de säljer än en liten bil, säger Martin Tunér.