Hon står bakom både kommunens eget svar på kollektivtrafikplanen och nordostkommunernas.

Båda avsändarna konstaterar att frågan om hur förslagen ska finansieras och prioriteras är obesvarad.

– Då är risken att förslagen kvarstår som enbart förslag även på lång sikt, skriver Parisa Liljestrand i ett mejl.

Läggs på kommunen

Hon ser också en risk att stat och region försöker lägga kostnaderna för utbyggnaden i knät på kommunerna.

Vallentuna kommun har länge drivit frågan om en utbyggnad av Roslagsbanan upp till Arlanda. Att den nu finns med i kollektivtrafikplanen måste ses som en framgång.

Men för kommunen räcker det inte och man föreslår en särskild Arlandaförhandling för att försäkra sig om att förlängningen verkligen blir av.

– Tidigare utredningar visar att det skulle ta cirka tio år från beslut till att banan kan vara i drift.

Kommunen trycker också på om att Trafikverket måste ta sig samman och göra något åt framkomligheten på Väsbyvägen, något som utretts i 20 år utan att något hänt.

Bättre cykelvägar

På landsbygden behövs bättre cykelvägar. Men enligt kommunen är det staten som ska ta det ansvaret.

Anropsstyrd trafik, alltså bussar som kommer när man ringt efter dem, ses som en lösning eftersom man på många håll i kommunen måste gå till busshållplatsen genom hård trafik.

Och förslagen i kollektivtrafikplanen räcker inte, tycker kommunen.

Utöver en utbyggd pendlingstrafik behövs också satsningar på andra resor, till exempel inom kommunen eller de som görs på fritiden, något som kommunen tror kan minska behovet av bil också i rusningstrafik.

Dessutom vill kommunen ha skarpare skrivningar om att det ska bli möjligt att ta med cykeln på Roslagsbanan.