Vagnbrist. Vagnar som måste tas ur trafik skapar trängsel på Roslagsbanan. Foto: Louise Kristoffersson

Vagnbrist på Roslagsbanan skapar trängsel

Färre vagnar skapar trängsel på Roslagsbanan den senaste månaden och det kan dröja innan allt rullar på som vanligt.

  • Publicerad 12:09, 4 mar 2021

På SL:s hemsida står det, med fetade bokstäver, ”håll avstånd och bär alltid munskydd”. Men under den senaste månaden har Roslagsbanan kört med färre vagnar under rusningen på grund av vagnbrist.

– Det gör att de avstånd som rekommenderas från Folkhälsomyndigheten inte kan hållas. Vi som passagerare tvingas sitta för nära varandra vilket inte alla uppskattar, säger resenären Dan Rim som brukar resa med linje 27 mot Kårsta.

Avgångar ställs in

En del avgångar har dessutom ställts in.

– Det har inneburit en ökad trängsel under vissa tider, vilket naturligtvis är bekymmersamt. Detta har drabbat samtliga linjer på Roslagsbanan, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Vädret ställer till problem

Problemet beror enligt SL på vädret den senaste tiden. När snö driver upp under tågen bildas kondens och fukt i styrenheterna som är ”tågets hjärna”.

– Fukt och elektricitet är ingen bra kombination och vagnar har behövts tas ur trafik för att driva ur fukten, säger Claes Keisu.

Drar ut på tiden

Men arbetet med att driva ur fukten ur tågen har dragit ut på tiden.

– Anledningen är att vi inte har tillräckligt många uppställningsplatser inomhus och då kan vi bara ta in några vagnar i taget för att torka ur och åtgärda felen. De andra tågen står ute och väntar, säger han.

Det är inte första gången ni har kört med färre vagnar, vad gör SL för att åtgärda problemet?

– Vi har beställt nya tåg och dessa har vi börjat provköra, vilket går bra men det är mycket som ska testas, säger Claes Keisu.

De nya tågen testas just nu

Nästa år, 2022 ska det nya tåget X15p börja rulla i trafiken på Roslagsbanan.

De nya tågen samt utbyggnaden av dubbelspår på Roslagsbanan ska göra att man får bättre flöden i trafiken.

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar.

Sammanlagt är det 22 nya tåg som görs av den schweiziska tågtillverkaren Stadler.

Just nu så testar man tågen på spåren för att de ska få fordonet godkänt av Transportstyrelsen.

Visa merVisa mindre

Hur som helst funkar det inte okej nu.

Tanken är att de nya tågen på Roslagsbanan kommer att vara ute i trafiken 2022. Men tills dess får resenärer räkna med att vagnar tas ur trafik och ökad trängsel.

Resenären Dan Rim menar att SL måste hitta en lösning på problemet.

– Till exempel fler reservtåg att kunna sätta in vid vagnfel eller ha ett bättre system för att snabbare laga trasiga vagnar. Hur som helst funkar det inte okej nu, säger han.

Nu när snön är borta och temperaturen är högre så kommer problemen att minska menar Claes Keisu.

– Vi kommer att kunna jobba i kapp men det finns fortfarande ett antal vagnar som ännu inte har hunnit åtgärdas. Så det finns risk att vi kommer att ha viss vagnbrist även ett tag framöver.