Revenuir. Axel Folkebo och Oscar Karlströmer, två ungdomar från Danderyd som driver affärstidningen för unga, Revenuir. Foto: Peter Karlströmer

Unga skrapade ihop 50 000 till prispott

18-åringen Axel Folkebo och hans affärstidning Revenuir höll nyligen en tävling där andra ungdomar fick tävla med sina bästa affärsidéer. Vi tog ett kort snack med honom.

  • Publicerad 16:29, 16 aug 2022

Hallå där Axel! Kan du dra en snabb bakgrund om er tidning?

– Revenuir är en digital tidskrift och en plattform för studenter, av studenter. Vi skriver om ekonomi, affärer, finans och entreprenörsskap med målet att väcka intresse hos ungdomar och åstadkomma samhällsförbättring.

Ni höll nyligen en tävling som har varit omtalad. Vad handlade den om?

– Förra sommaren kom vi fram till att vi ville organisera en tävling som verkligen kunde ha en påverkan och bestämde oss då för att arrangera en affärsidétävling med utsatta områden i fokus. I denna har unga under 21 fått formulera och tävla om bästa affärsidén.

Hur många deltog?

– Över 100, vilket vi är jättenöjda med. Sedan har vi haft många partners som har bidragit till att vi kunde få en prissumma på 50 000 kronor.

Det är mycket pengar. Vem blev den lyckliga vinnaren?

– Nick Sandström, 20 år, och hans idé att starta en digital plattform med visionen att utbilda unga, i synnerhet migranter, inom allt som kan anses vara värt att veta när man kommer in i vuxenlivet.

Vad är Revenuirs nästa steg?

– Det är att försöka etablera ett mer omfattande samarbete med skolor för att få en större spridning bland studenter. Målet är att fortsätta växa och hitta effektiva sätt för att utbilda unga inom ekonomi.

Det är en tuff bransch ni har gett er in i.

– Ja, men vi upplever att det finns ett behov av bättre grundläggande ekonomiska kunskaper bland unga. Något som vi inte tycker utbildningsväsendet idag riktigt är dimensionerat för att förmedla, och som i slutänden blir ett hot mot lika möjligheter och rättigheter i samhället.