Startade i somras. ”Vi gjorde det på rekordfart när alla andra låg på beachen”, säger Katarina Malmgren om julbelysningen. Foto: Sara Rådman

Tusen juleljus ska rädda årets julhandel

Folkhälsomyndighetens råd om att undvika butiker gör det inte lätt för handlarna på Södermalm. De tänker nytt för att rädda julhandeln. I Gamla stan satsar butiksägarna på ljus för att locka kunder.

  • Publicerad 15:58, 20 nov 2020

Jag tror att folk kommer att fira jul som aldrig förr.

Det blir ingen julmarknad i Gamla stan i år. I stället har stadsdelens näringsidkare gått samman för att kunna få upp julbelysning i kvarteren och på det sättet locka stockholmare till stadsdelen inför jul.

– Fokus för i år är att stötta alla hundratals småbutiksägare. Vi fick bland annat coronastöd från staden för att göra det här, säger Katarina Malmgren från den ideella föreningen Hållbart & Lustfyllt som ligger bakom projektet. Stora och Lilla Nygatan är även pyntade med 80 små julgranar.

Julen högsäsong

– Julhandeln är högsäsong för Gamla stan. Många förknippar stadsdelen med jul och vi vill fortsätta kunna ta emot stockholmarna på ett bra sätt, säger Katarina Malmgren.

Hon poängterar att det enligt Tegnell inte är samma risk för smittspridning när man handlar sina julklappar i små butiker som det är i stora köpcentrum.

– Hos många kan man handla i dörröppningen eller per telefon och mejl.

En bit bort från Stortorget ligger garnaffären Makeri 14. Enligt butikens ägare, Stephanie Wesslau, har försäljningen gått både upp och ner under pandemin. Men julen tror hon blir något alldeles extra i år.

– Jag tror att folk kommer att fira jul som aldrig förr. Jag tror det blir jularnas jul och att man slår på stort med att pynta och göra fint nu när det inte finns något annat roligt att göra, säger hon.

Garnaffär. – Det går utmärkt att sticka när man sitter i ett zoom-möte, säger Stephanie Wesslau, butiksägare på Makeri 14. Foto: Sara Rådman

En jul utan julklappar till barnen är ingen jul, menar leksaksaffärsägare och tror på julhandeln trots pandemin. Foto: Mostphotos

Julen är viktig för alla sällanköpshandeln som leksaksbranschen. Familjeföretaget Leksaksborgen, med butik på Södermalm, drar in runt 25 procent av sin årliga omsättning under årets sista sex veckor. Som det ser ut nu räknar företaget med ett tapp på mellan 30 och 50 procent, berättar ägaren Maria Wallskog.

Julklappar till barnen

Ändå är hon förhoppningsfull – julklappar till barnen brukar vara bland det sista folk drar in på.

– Vi är egentligen inte oroliga för att kunderna blir för få, däremot kommer vi inte kunna få in alla som vill handla i butiken, säger hon.

För att hålla flödet på en bra nivå håller Leksaksborgen på att konstruera ett trafikljus som ska sitta i entréerna och växla mellan grönt, gult och rött.

Ett annat grepp är att ge kunderna lite extra service även om de handlar på nätet.

– Man kan göra en beställning på vår hemsida och sedan hämta den på gatan utanför butiken.

Julgran. En av alla 80 granar som finns att beskåda i längs gatorna i Gamla stan. Foto: Sara Rådman

Även för butiken Material på Folkungagatan, som bland annat säljer hobby- och kontorsmateriel, är julförsäljningen viktig. Vanligtvis drar den igång med att folk köper pynt lagom till första advent.

– Under december nästan fyrdubblas vår försäljning, och det lever vi på under tunnare månader, säger ägaren Magnus Lindrot.

Sprider ut kunderna

I vinter har butiken öppet ungefär som vanligt, men med utökade öppet­tider runt jul för att sprida ut kundbesöken.

Ombud rustar för hektisk paketperiod

– Många har också gått över till att beställa på nätet. Då får de antingen sakerna hemskickade, eller så kan vi lämna över paketet utanför butiken.

Överlever ni vintern?

– Det hoppas jag. Vi gör allt vi kan, och har än inte behövt dra ner på personal. Vi kämpar på säger Magnus Lindrot.

Svensk handel om situationen

Sällanköpshandlarna har det extra tufft under pandemin enligt Svensk handel.

Framtidstron för butikshandeln har fallit under november och ligger nu på ett index på 79,1 (där 100 är neutralt).

”En närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker” säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, som nu efterlyser kraftfulla åtgärder för att rädda företag och jobb.

E-handeln har däremot ett index på 116,6 och tror på rekordsiffror i år.

Visa merVisa mindre