Det är eftermiddagslugnt inne på Casa Buongiorno på Sjödalsvägen intill Huddinge centrum. Chico Köprücü har precis avslutat sin lunch och sitter med en kopp kaffe. Han har börjat jobba dubbla pass så det går många koppar på en dag. Det är tuffa tider för krögarna – igen.

– Vissa priser har gått upp med 50 procent, kött till exempel. Grönsaker har blivit jättedyra. Olivolja, som vi använder väldigt mycket, har dubblats. Allt har gått upp, säger han.

Justerat menyn

Trots det har Chico Köprücü inte höjt priserna. Han tjänar inte pengar på att servera oxfilé, men att ser det som en service att kunna erbjuda det.

– Gästerna kan inte betala hur mycket som helst för att gå ut och äta. Och jag vill ha bra kvalitet. I stället har vi ändrat lite på menyerna. Jag har mindre kött och exklusiva rätter och mer pasta, risotto och pizza. Man får vara flexibel, säger Chico Köprücü och fortsätter:

– Det är ingen idé att ha många dyra kött- och fiskrätter om ingen köper det. Det behöver inte vara dyrt för att det ska vara gott. Många beställer en pizza och en öl eller ett glas vin, det behöver inte kosta tusen spänn vid varje restaurangbesök.

Matlådornas tid är nu och det är lunchgästerna som står för det största tappet.

– De har minskat med 30 procent, jag hade 160-180 gäster på lunchen tidigare. Kvällarna är lite bättre. De rätter som går bäst i dag är de som ligger mellan 150 och 200 kronor, säger Chico Köprücü.

Fingerfärdig. Tumurchudur Perevdorj i sushiköket.

Fingerfärdig. Tumurchudur Perevdorj i sushiköket.

Pernilla Fagerström

Dubbelt så dyrt med lax

Lite högre upp på gatan ligger Sushi and poké. Här är det desto svårare att ändra på menyn.

– Sushi är sushi, det är fisk och ris, det går inte att ändra på. Laxen har blivit nästan dubbelt så dyr. Så vi har varit tvungna att höja priserna, säger Ulzii Munkhbaatar.

Priset på en tiobitars sushi har höjts med ungefär tio kronor.

– Vi tappade lunchgäster i början, men nu börjar de komma tillbaka. Vi säljer färre luncher, men vi har lika mycket i kassan efter lunchen som innan vi höjde priserna, säger Ulzii Munkhbaatar.

Anpassar. Lukas Rustas på Stella pizza vid Stuvsta torg märker av ett mindre tryck på lunchen.

Anpassar. Lukas Rustas på Stella pizza vid Stuvsta torg märker av ett mindre tryck på lunchen.

På pizzerian Stella som öppnade vid Stuvsta torg i våras har man också märkt av att det blivit lite glesare bland lunchgästerna.

– Vi har märkt att luncher inte är lika attraktiva som tidigare. Vi har börjat med luncherbjudanden med dryck för att locka gäster, säger Lukas Rustas, restaurangchef.

De har höjt priset på pizzorna med några kronor för att matcha de höjda inköpspriserna.

– Vi måste vara mer noggranna när vi köper in så att inte köper för mycket, säger Lukas Rustas.

Jonas Lagerström, delägare till Stella och även stjärnkrogen Etoile, är ändå optimistisk.

– Vi har ett ganska tacksamt koncept i en lågkonjunktur eftersom vi har en bra prisbild. Men vi kan inte dras med i stora prishöjningar, våra gäster har det ju också tajtare, säger han.

Chico Köprücü på Casa Buongiorno ser också att krisen kan föra något gott med sig.

– Det är något kollektivt. Alla förstår varandra. Det är ändå något gott som kommer ur det här.