Sedan första augusti 2022 är det förbjudet att använda mobiler för annat än skolarbete i klassrummet. Men den nya lagen är problematisk. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet som har undersökt hur elever på två högstadie- och två gymnasieskolor resonerar om användningen av mobiltelefoner i klassrummet. Ett lärarlag i en gymnasieskola har också tyckt till.
Enligt studiens författare, Anita Grigic Magnusson uppstår ett dilemma i den digitaliserade skolan på grund av å ena sidan en ständigt pågående integrering av digitala verktyg i undervisningen och å andra sidan mobilrestriktionerna som nu har stöd i skollagen.
Kringgår reglerna
Hon menar att spelar det inte heller så stor roll om det finns ett mobilförbud eller ej. Mobilerna används oavsett.
– Den stora skillnaden är att på skolor med förbud verkar en stor del av användningen ske i smyg och i princip uteslutande för saker som inte har med skolan att göra. Även om läraren står och samlar in mobilerna inför varje lektion, berättar både lärare och elever att eleverna hittar på strategier för att kringgå skolans och lärarens regler. De lämnar in tomma skal, de säger att de glömt mobilen hemma, eller att "den ligger i skåpet", säger Anita Grigic Magnusson i ett pressmeddelande.
Men det finns även fördelar med den nya lagen.
– Lagen har gett lärare och rektorer större mandat och en stärkt profession i och med att de nu kan luta sig mot lagen för att upprätthålla mobilfria lektioner. Det har de inte kunnat göra tidigare, säger Anita Grigic.