FLER. Antal personer i Stockholm som använder bli blir bara fler. Foto: Mostphotos

Trots miljömålen – bilåkandet ökar

Målet är att bilanvändandet i Stockholm ska minska, men det är långt ifrån verkligheten. Nya siffror pekar nämligen på att bilåkandet om två år istället ökat med 20 procent.

  • Publicerad 06:50, 23 jan 2018

År 2020 är tanken att Stockholms bilåkande ska ha minskat, jämfört med hur det såg ut 2012. Det ser ut att stanna vid en tanke.

För nya prognoser från trafikkontoret som presenteras senare i veckan visar istället på en ökning med hela 20 procent, i relation till trafiksituationen 2012.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det är inte alls bra. Jag är förvånad över att ökningen är så här stor. Det är uppenbart att de åtgärder vi arbetat för inte ger de effekter vi hade hoppats på, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Helldén har beskyllts för att vara bilfientlig då han drivit på för miljözoner och dieselförbud i delar av Stockholm, samtidigt som boendeparkeringen har ökat och trängselskatten ska gå upp. Men eftersom åtgärderna inte ger tillräcklig effekt är det ännu tuffare tag mot bilisterna som väntar.

– Det är uppenbart att något måste göras. Det går inte att ha kvar låga bensinpriser och bygga nya vägar och sedan hoppas på att utsläppen ska minska samtidigt som befolkningen ökar. Det på tok för mycket trafik i Stockholm, det måste vi få bort, säger han.

Det ökande bilåkandet gör att Stockholm får svårt att nå de mer långsiktiga målen också.

År 2030 är tanken att bilåkandet ska minska med cirka 30 procent i relation till år 2012, och år 2040 ska Stockholm vara fossilbränslefritt.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– De här målen är absolut i fara om vi inte ändrar kurs nu. Vi kan inte bygga mer vägar och låta bilen ta allt mer plats. Det måste vara slut med det nu, säger Daniel Helldén.

– Som ansvarstagande stad är det här oerhört problematisk. Jag är oroad, det är ett enormt åtagande vi har framför oss.

Hur ska Stockholm klara sina mål?

– Vi måste göra det ännu mer attraktivt och effektivt att cykla, gå och åka kollektivt. Jag hoppas till exempel mycket på elcyklar. Då måste inte vara lika hurtig som vanliga cyklister men ändå är det mycket miljövänligt. Tunnelbanautbyggnaden borde tidigareläggas och man bör införa trängselskatt-zoner även utanför stan, avslutar Daniel Helldén.

De nya siffrorna ska upp i ärende i trafiknämnden nästa vecka, på torsdag 1 februari.

Stockholms miljömål gällande bilåkande

2020: Inte gå upp i jämförelse med trafiksituationen 2012

2030: Biltrafiken ska gå ner (trafikverket vill tex se en 30-procentig minskning i relation till 2012)

2040: Stockholm ska vara helt fossilbränslefritt.

Vad som bör göras, enligt Helldén

Göra det ännu mer effektivt att cykla, gå eller åka kollektivt i Stockholm, samtidigt som det bör ske en satsning på elcyklar. Tunnelbaneutbyggnaden bör skyndas på. Man bygga tätare, nära och i anslutning till kollektivtrafik. När trängselskatten höjs 2020 borde införas zoner utanför stan som också innefattas av skatten.

Visa merVisa mindre