– För kunden är det många val. Bensin- eller diesel, elbil, hybrid eller laddhybrid? Vet ofta inte själv vad jag ska rekommendera.

Conny Karlsson på Bilgruppen i Enköping har längre erfarenhet som bilförsäljare än de flesta, men den här situationen har inte ens han upplevt tidigare.

– Och som inte det vore nog kommer all den osäkerhet som Covid-19 spridit i samhället. Ska jag kanske vänta med att byta bil till allt ordnat upp sig igen?

Conny driver Bilgruppen tillsammans med sina vapendragare sedan många år, Jan-Åke Schenning. För ett par år sedan bestämde sig de båda veteranerna att satsa stort med de märken som Conny och Jan-Åke representerat längre tillbaka.

Ford fick åter sällskap av Mazda, och vännerna tog ett ännu större beslut.

– Vi bygger en helt ny hall, minst 1000 kvadratmeter utställningsyta och med glasfasaden ut mot E 18!

Frågan är bara om de båda kamraterna kunde ha haft sämre timing. Bygget följde schemat, så långt gick allt bra. Tusen ballonger beställdes, artister bokades, företagskunder skulle bjudas på mat i stora hallen. Allt satt till månadsskiftet april/maj. Just våren 2020.

Conny Karlsson med en djup suck:

– Öppnade gjorde vi med alla tänkbara restriktioner i huvudet. Kort sagt, det blev ingen fest. Ingen alls. Törs jag ens säga att vi siktar på ett mer storstilat ettårsjubileum i vår?

Trots allt konstaterar Conny att allt kunde ha varit värre, även om hela branschens försäljning av personbilar på bara någon månad störtdök ner under hälften, ända ner till en tredjedel av det förväntade.

– Vår styrka är Fords transportbilar under 3,5 ton, alltså dom du får köra på ett vanligt B-körkort. För oss viktiga branscher som VVS och Bygg har inte haft någon nedgång alls. Bilarna slits och måste förnyas, och där finns vi.

Håller måttet

Conny kan också glädja sig åt att den nybyggda verkstaden håller måttet:

– Transportbilarna kräver extra takhöjd och andra liftar. Det har vi klarat att leva upp till med nybygget. Hälften av beläggningen i verkstaden är just de firmabilar vi pratar om.

Som om inte oron för Covid-19 vore nog för privatbilisten, underlättas inte tankarna på en ny bil av de många val som måste göras innan namnteckningen sätts på kontraktet.

– Ska jag satsa på el, kanske en hybrid, eller hålla mig till bensin? Eller är kanske en diesel fortfarande bäst för mig?

Trots så många år i branschen med vana att ”läsa av” kundens önskningar och behov tycker Conny Karlsson att det hela är svårt.

– Inte sällan slutar hela bilbytartanken på att kunden väljer en begagnad bil som ändå är nyare än inbytet men nyare för att vinna tid inför det större beslutet.

Men också där finns ett problem: Bristen på begagnat. Eftersom så mycket färre nybilar säljs, blir det naturligtvis förre begagnade på marknaden.

– Men då finns det ytterligare ett alternativ. Nämligen att leasa nybilen på tre eller två år, med fasta kostnader och utan vidare bindning. En lösning som nog alltmer ligger i tiden.