Ur och skur. Inget har stoppat deltagarna i seniorgruppen, berättar tränare Jens Pettersson. Foto: Privat

"Träningen har varit en räddning för många"

Våren är på ingång och det spritter i benen på många. Vi frågor träningsledaren Jens Pettersson, som leder en träningsgrupp i Danderyd, om träningstips.

  • Publicerad 16:30, 6 apr 2021

Jens Pettersson, träningsledare från Måbra hälsa Foto: Privat

Det är viktigt att aktivera kroppen. Speciellt i tider av isolering och under vintermånaderna, berättar träningsledaren Jens Pettersson från Måbra hälsa.

Våren är ett bra tillfälle att börja, säger han.

– Det jätteviktigt för det fysiska, men också för det mentala. En sådan sak som att ha en rutin med göra knäböj vid en stol och ta en promenad efter frukosten kan göra mycket.

Träningsgrupp firar ett år

Nyligen firade Jens Petterssons träningsgrupp vid Kevinge seniorboende ett år. Sedan början av pandemin har de tränat utomhus.

Då har 10 till 16 personer, varav de flesta äldre, träffats några dagar i veckan. Han berättar att många har kämpat på - i både ur och skur.

– Många säger att träningen har varit en räddning. Att kunna komma och få det här sociala. Träffa andra, skoja, skratta och samtidigt kunna röra på sig. Inget har stoppat deltagarna.

Under året har Mitt i rapporterat om olika sätt att hålla igång under året. Som i Enebyberg där hemmajobbande grannar tränar utomhus tillsammans.

Har du några allmänna råd till läsare som kanske vill komma igång?

– Gå på promenad, eller till ett utegym om du inte kan gå med i en träningsgrupp. Skaffa sig ett gummiband att träna med. Kevinge seniorgym kan jag rekommendera, och Stocksunds IPs utegym, som har bra stockar och annat, säger Jens Pettersson.

Ditt bästa träningstips?

– Då skulle jag säga att göra uppvärmning, inomhus eller utomhus, och jobba med de största muskelgrupperna. Exempelvis benen genom enkla knäböj, eller träna på rörligheten i armarna. Man måste inte ha massa vikter, det går bra att jobba med det man har.