Cykelbanan längs Riddarholmskanalen Foto: Google

Trång cykelbana längs Riddarholmskanalen breddas

Cykelbanan längs Riddarholmskanalen är en av Sveriges mest trafikerade. Samtidigt är den bitvis mycket smal. Nu ska den breddas rejält.

  • Publicerad 05:00, 15 maj 2020

Uppemot 15 000 cyklister använder cykelbanan mellan Vasabron och Gamla stans tunnelbanestation, varje dag. Ändå är den dubbelriktade cykelbanan bara mellan två och tre meter bred, med trängsel och olyckor som följd.

Men nu ska sträckan breddas. Planen är att den ska vara 4,5 meter bred när arbetet är klart, hösten 2022 eller tidigt 2023.

– Det kommer att bli mycket säkrare och mycket bättre för cyklisterna. Vi kan inte ha det som det är nu i en stad som ska ha bra cykelinfrastruktur, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), till SVT.

Rester av ett gammal brofäste gör passagen trång, intill Riddarholmsbron. Foto: Stockholms stad 

Breddningen ska göras i tre delar:

*Längs Riddarholmskanalen ska kajen breddas genom en konsol, som ska hänga ut över vattnet – en lösning som gör att vattenytan inte minskas. Dessutom ska ett gammalt brofäste mot Riddarholmen tas bort. Det fyller inte längre någon funktion men gör att cykelbanan bara är två meter bred just där.

En konsol som hänger över kanalen gör att man inte behöver minska vattenytan. Illustration: Stockholms stad

*I norra änden av sträckan ligger Riddarhuset. Här finns två  90-graderskurvor, som ska bli mindre snäva. För att det ska bli möjligt krymper man en parkering från 12 till 7 platser.

*I södra änden ligger Munkbron (mellan Riddarholmskanalen och Gamla stans t-banestation). Här är planen att minska bilisternas utrymme, till förmån för cykelbanan. Tanken är att minska antalet körfält för motorfordon från två till ett, på en 80 meter lång sträcka i södergående riktning.

Trafiknämnden väntas fatta ett inriktningsbeslut om breddningen vid sitt möte den 28 maj. Upphandling är planerad till våren 2021, byggstart till hösten 2021. Kostnaden beräknas till 52 miljoner kronor.