Trafikljusen var trasiga – då small det

Trafikljusen var trasiga i flera dagar, i den kraftigt trafikerade korsningen Huddingevägen – Sockenvägen. Till slut krockade fyra bilar. Innan dess hade ­Sturebybon Mats Hultén försökt få myndigheterna att agera.

  • Publicerad 12:45, 3 dec 2020

Det var helt livsfarligt

Det var sent på lördagskvällen den 21 november som en bil körde ner den så kallade styrapparaten som sköter trafikljusen i korsningen.

Eftersom reservdelen saknades räknade kommunen med att trafikljusen skulle funka igen senast den 30 november.

Till dess behövde bilisterna följa vägskyltarna och vid behov iaktta väjningsplikt.

Inga varningsskyltar

Men planen höll inte. På kvällen den 26 november krockade fyra bilar, en bil fick klippas upp och en person fick åka ambulans till sjukhus med oklara skador.

Vid det laget var Sturebybon Mats Hultén väldigt upprörd. Han hade sökt flera myndigheter, däribland staden, som äger vägen, och polisen för att varna för olycksrisken och få dem att vidta åtgärder.

Men polisen skickade inte ut någon personal för att dirigera trafiken. Kommunen satte inte heller ut någon typ av varningssignaler när trafikljusen var avstängda.

– Det var helt livsfarligt. Det är bilar konstant i rusningstrafiken på Huddingevägen. Jag hade kunnat sätta upp varningsblinkers själv, resonerar Mats Hultén.

Det finns trafikpoliser

Flera invånare har i mejl till Mitt i, och på Facebook, beskrivit situationen som livsfarlig och sagt att de tagit andra vägar för att undvika korsningen, eller ändå åkt den vägen i hopp om att inte krocka.

Ola Österling är presstalesperson på polisen. Han berättar att polisen kan skicka ut personal för att dirigera trafiken om de bedömer att situationen är trafikfarlig.

– Det förekommer, men i vilken frekvens kan jag inte uttala mig om. Det här är en kraftigt trafikerad korsning men jag kan inte uttala mig om själva händelsen, säger han.

”Regelverket är tydligt”

Wojciech Goj är enhetschef på trafikkontoret i staden. Enligt honom är det ovanligt att en styrapparat, som sitter vid sidan av vägen, körs ner.

Trafikljusen började fungera igen natten efter olyckan.

– Regelverket är tydligt. När en signal är släckt är det skyltar som gäller, säger han.

Hade ni kunnat varna bilisterna på något sätt?

– Jag har aldrig varit med om att man gör det, det är inte standard, säger han.