År 2030 ska nya tunnelbanestationen Sofia öppna. Nedgången till stationen ska ligga i Stigbergsparken, vid östra delen av Folkungagatan. För att bereda plats för bygget måste träd fällas.

– Det finns flera vackra lindar i parken, som vi tyvärr var tvungna att ta bort eftersom de stod där schaktet ska ligga, eller där vi behöver in- och utfart till byggarbetsplatsen, säger Michaela Caballero Rosenholm, hållbarhetshandläggare för Nya tunnelbanan.

I Stigbergsparken stod 72 träd. I veckan fälldes elva av dem. Sju träd (sex körsbärsträd och en lind) slipper sågen och kommer istället flyttas och få nya hem i andra delar av staden.

– En trädspecialist har sett över alla träd som skulle behöva avverkas. De som bedömts möjliga att flytta, kommer vi att flytta veckan efter påsk, säger Michaela Caballero Rosenholm.

Det 50-tal träd som står kvar ska skyddas, så de inte skadas när byggarbetet drar igång på riktigt.

Alla är inte glada över avverkningen. Representanter från Stockholms parkförsvar, som är ett nätverk som verkar för att skydda stadens parker och grönområden, samlades i veckan i parken för att visa sitt missnöje. En av dem var Daniel Evaeus.

– De har tagit ner hundraåriga lindar. Det ser förödande ut, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/historiska-fynd-gjorda-i-stigbergsparken/reptke!Ze4amLneVfgFtd35n0C@7Q/

Överklagad upphandling

När själva byggarbetet i parken kan dra igång är inte helt klart i dagsläget. Upphandlingen har överklagats av ett annat byggföretag och ärendet ligger nu hos förvaltningsrätten. Det säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

– Att ta ner träden nu är ett steg mot att vara helt förberedda på att starta bygget när beslutet från förvaltningsrätten kommer. När det är klart sätter vi igång så snart som möjligt, säger hon.

https://www.mitti.se/nyheter/klubbat-sa-har-blir-nya-t-banan-i-stockholm/repsbr!1xDXuemDlSApV44y0JHzQ/

https://www.mitti.se/nyheter/folj-med-halvvags-ner-till-t-banestation-sofia/reptjm!YMJjG2iKRdkFB1M0JpjRg/