Stella Fjellestad, Nicole Oldengren och Viktoria Sleyman gillar utsikten från Kaknästornet. ON. v.48. Foto: Jonatan Bylars

Tornet lockar fortfarande hundratusentals

Kaknästornet har varit en del av Stockholms silhuett i närmare 50 år och fortfarande drar Stockholms högsta byggnad flera hundra tusen besökare varje år. Kaknästornet är också knutpunkt för hela Sveriges radio- och tv-sändningar.

  • Publicerad 17:10, 19 nov 2014

Det är lunchtid och på 28 våningen i Kaknästornet är restaurangen full av hungriga lunchgäster. Här har det varit restaurang sedan tornet invigdes 1967 och fortfarande är det länets högs belägna restaurang och café.

Rich Martinez är platschef för Kaknästornet och ansvarar för såväl restaurangen och cafeét som museishoppen. Under högsäsongen som sträcker sig mellan maj och augusti kan man ha uppåt 150 gäster om dagen i restaurangen. Och att Kaknästornet fortfarande är en populär sevärdhet märks på besökssiffrorna. 2013 besökte 312 000 personer Kaknästornet, det kan jämföras med 259 000 stycken 2007, en ökning med över 20 procent.

- På somrarna kommer det busslaster med turister från hela världen. Då har vi uppåt 800 besökare om dagen i tornet, både från Sverige och utomlands, säger han.

På utsiktsplatsen på 30:e våningen står Jana Schroeder från Tyskland med sin pojkvän Toby Velschen.

- Vi har en karta över Stockholm och vi läste om Kaknästornet där. Utsikten är okej, efter det här ska vi till Strandvägen och imorgon ska vi till Skansen, säger hon.

Men det är inte bara bland turister som Kaknästornet är en populär sevärdhet, en annan grupp som flitigt besöker tornet är skolklasser.

- Särskilt i slutet på maj. Då har vi mellan tre och fem klasser om dagen, säger Rich Martinez.

Och när den värsta lunchrusningen är över fylls tornets café av barn. Det är Lilla Adolf Fredriks förskoleklass som kommit för att titta på utsikten precis som de gör varje år. Den här tisdagen är de 26 barn som kommit för att titta på den milsvida utsikten men för Stella Fjällstad, sex år är det inte första gången.

- Jag tycker att det är fin utsikt. Jag har varit här två gånger innan. En gång med pappa och en gång med dagis. Jag gillar höga hus och jag har varit i Eiffeltornet, säger hon.

Bredvid henne står Viktoria Sleyman, sex år. Inte heller för henne är det första gången i Kaknästornet.

- Jag var här när jag var fem år med mamma och pappa. Jag tycker om det för man kan se så mycket utsikt och fina saker, säger hon.

Men Kaknästornets huvudfunktion är egentligen något helt annat än både restaurang, utsiktstorn och sevärdhet. Tornet ägs av det statligt ägda företaget Teracom och fungerar som Nordens största mediehub. Här samlas radio- och tv-signaler upp för att sedan distribueras ut till landets hushåll.

Tidigare sköttes övervakningen av hela Sveriges radio och tv-nät från tornet men för ett par år sedan flyttades övervakningen till Kungsholmen och majoriteten av den tekniska verksamheten ligger nu i byggnaderna runtomkring. Tornets roll för att förmedla till exempel samhällsinformation är så viktig att tornet klassas som skyddsobjekt.

-Det är en verksamhet som är otroligt viktigt att den fungerar. Det får till exempel inte bli avbrott i Sveriges radios sändningar.  SR har ett ansvar att alltid kunna förmedla viktiga meddelanden till allmänheten vid olyckor eller katastrofer eller stora bränder, säger Lotta Darlin, informationschef på Teracom.

Och signalerna som tornet sänder ut har bara ökat. 1995 distribuerade man ut ett 20-tal tv-kanaler. Idag är det närmare 600 stycken som passerar tornet ut i olika nät.

-Behovet av Kaknästornet kommer nog att kvarstå väldigt länge just som en uppsamlande kanal. Det är många operatörer som tycker att det är smidigt att man kan gå till en aktör och hämta alla sina kanaler, säger Lotta Darlin.