Tommy tipsar – övningar att göra på egen hand

Sundbybergsbon Tommy Lacandler är tidigare officer i Försvarsmakten. I dag leder han en grupp i Militär träning i Ursvik. Här tipsar han om tre övningar du kan göra på egen hand.

  • Publicerad 13:44, 27 maj 2018

1 – Utfall

”En bra övning för att träna baksida lår. Löpare får mycket träning av framsida lår, så utfall är ett bra komplement.”

Utfalll med händerna upp i luften, som att du säger ”stopp”.

2 – Sidoplanka

”Väldigt bra styrkeövning för bålen. Många har ont i ryggen och ofta sitter problemet i för svag bål, det är den som håller uppe hela kroppen.”

Ont i ryggen? Då kan det hjälpa att stärka bålen, exempelvis med sidoplanka.

3 – Sparka i fot

”En bra rörelse för att få igång kroppen och få upp smidigheten. Man blir stel med åren, men vi sitter så mycket stilla i dag att även många 25-åringar är stela och skulle må bra av att få bättre rörlighet.”

Sparka varannan gång med höger fot i vänster hand och varannan gång med vänster fot i höger hand, ett bra övning för att förbättra din smidighet.

Fler nyheter i Vi i Sundbyberg

Nu är det full rulle i Ursviksskogen

Nyheter Mountainbikes är heta trenden i Cykelsverige Mountainbikes blir allt populärare i Sverige – och i Sumpan finns ett cykelmecka i Igelbäckens naturreservat. På helgerna är det knökfullt på parkeringen.onsdag 21/10 11:09

Grovsopor fortsätter att dumpas i Sumpan

Nyheter FTI har satt in vakter och hotat ta bort stationen Folk fortsätter att dumpa grovsopor vid återvinningsstationerna i Sundbyberg. Företaget som sköter stationerna har satt in väktare under sommaren och varit inne på att ta bort stationerna helt.onsdag 21/10 10:56

Laddar för nya fester – technoklubb i klassiska lokaler

Nyheter Variation. Planerar även evenemang för en lite äldre målgrupp Det är åter festdags på gamla Lorry. Lagom till löning blir det technoklubb på dagen – dessutom bjuds det på häng för en äldre målgrupp.tisdag 13/10 16:47