Insats. Gurdip Kaur, Lawin Mustafa och Sanda Tcacencu har satt ljuset på unga kvinnors upplevelse av Fagersjö.

Tjejernas röster ska lyfta Fagersjö

Lawin Mustafa, Sanda Tcacencu och Gurdip Kaur intervjuade andra unga Fagersjötjejer om hur stadsdelen kan bli tryggare. Deras undersökning blir nu en del i planeringen av framtidens Fagersjö.

  • Publicerad 11:17, 27 apr 2021

Det känns verkligen som att vi blir
lyssnade på.

– Det är som en scen ur en film. Det är mörkt och sikten är skymd och man vet inte vad som väntar.

Vi befinner oss på gångvägen vid tunneln under Ejdervägen. Vårsolen lyser, men Gurdip Kaur, 19, beskriver känslan av att gå där en mörk novemberkväll.

Tillsammans med kompisen Lawin Mustafa, 19, och stadsplaneraren Sanda Tcacencu, också Fagersjöbo, har hon intervjuat andra unga tjejer i stadsdelen om trygga och otrygga platser i området.

Flera nämnde just den här gångvägen.

– Det skulle behövas bättre belysning. Och kanske något konstverk i tunneln? funderar Sanda Tcacencu.

Bra kontaktnät

Deras rapport är en del av en SVA, socialt värdeskapande analys, som Familjebostäder och Stockholms stad gör inför byggandet av nya bostäder i området. Farsta stadsdelsförvaltning kläckte idén att anlita Gurdip, Lawin och Sanda.

– Det här är ett bra tillfälle att fördjupa analysen av hur unga kvinnor upplever området. Här får vi hintar om hur staden kan avhjälpa otryggheten, säger Thomas Kultti, utvecklingsstrateg på Farsta stadsdelsförvaltning.

Trivs. Lawin Mustafa, Sanda Tcacencu och Gurdip Kaur lyfter alla fram hur lugnt och familjärt Fagersjö är – men de skulle vilja ha bättre förbindelser till andra stadsdelar. Foto: Mattias Kamgren

Sanda Tcacencu hade redan kontakt med stadsdelen efter sitt ex-jobb som stadsplanerare. Lawin Mustafa och Gurdip Kaur driver en förening för unga.

– De är experter på sitt område och har ett bra kontaktnät. De har lättare än vi har att nå andra unga, konstaterar Thomas Kultti.

Intervjuade unga

Undersökningen bestod av en enkät som delades ut i brevlådor och till årskurs sex på Fagersjöskolan, plus intervjuer med tjejer och unga kvinnor på Mötesplatsen.

Resultatet var positivt. Nästan 95 procent svarade att de känner sig trygga i Fagersjö. Men det finns förbättringar att göra.

Flera tyckte att belysningen i området måste bli bättre. Flera tog också upp att de vill ha lättare att ta sig till andra stadsdelar, fler bussar och att pendeln ska stanna i Fagersjö.

– Bussarna åker så sällan att man blir irriterad. Kanske om det flyttar in mer folk att det kan bli fler bussar och kanske till och med pendeltåg, hoppas Lawin Mustafa.

Planerat för bilar

Sanda Tcacencu konstaterar att Fagersjö är planerat för bilburna, en stadsplanering som går ut över unga tjejers rörelsefrihet.

– Social hållbarhet handlar också om kopplingar. Är det lätt att ta sej till och från Fagersjö? Nej, det är det inte.

Resultatet av deras undersökning har nu lämnats till Farsta stadsdelsförvaltning.

– Några av de vi pratade med sa att ”våra åsikter spelar ändå ingen roll”, men när vi förklarade väckte det lite hopp, säger Lawin Mustafa.

– Det känns verkligen som att vi blir lyssnade på, säger Gurdip Kaur.

Ny metod i stadsplaneringen

Familjebostäder planerar cirka 200 nya bostäder i Fagersjö i området kring Havsörnsvägen/Ejdervägen.

Som en del av planprocessen genomförs en så kallad SVA, social värdeskapande analys.

Metoden går ut på att genom till exempel statistik och intervjuer identifiera vilka värden och behov som finns i ett område.

Analysen ligger till grund för hur den fysiska miljön utformas, för att till exempel öka tryggheten och främja möten mellan människor.

Visa merVisa mindre

De kan Fagersjö

Lawin Mustafa och Gurdip Kaur, båda 19 år, är barndomskompisar uppväxta i Fagersjö.

Tillsammans driver de föreningen Hemmaplan Farsta som ordnar aktiviteter för unga.

Sanda Tcacencu, 28, är utbildad stadsplanerare och har bott i Fagersjö i fem år.

Deras undersökning om trygghet och röreslefrihet för unga kvinnor ska bidra till ökad social hållbarhet när Fagersjö växer.

Visa merVisa mindre

Barriär. Järnvägskorsningen vid Magelungsvägen försvårar för Fagersjöbor att ta sig mot Hökarängen. Foto: Mattias Kamgren