Med sin elcykel med flak slutade Cécile Everett som överlägsen vinnare i Mitt i:s test. Foto: Åsa Sommarström

Testlopp: Cykeln utklassade bussen i Solnas morgontrafik

Vardagsmorgon i rusningstrafiken längs Frösundaleden. En bussresenär, en cyklist och en löpare på startlinjen vid Solnahallen. Vid målgången utanför Solna station var bussresenären stor förlorare.

  • Publicerad 10:34, 22 mar 2020

Förseningar och bussar som fastnar i köer har länge varit vardag för pendlare som åker kollektivt i eller till och från Solna i rusningstrafik.
Mitt i valde att testa framkomligheten och ordnade ett testlopp längs Frösundaleden.

MP-politikern Tomas Eriksson snörde på sig löparskorna, Cécile Everett hoppade upp på sin lådcykel och undertecknad drog fram SL-kortet.

Cécile Everett tog cykeln och Tomas Eriksson joggade från starten vid hållplatsen Solnahallen.

Undertecknad hoppade på buss 177 vid Solnahallen.

Fakta

Fakta: Mitt i:s testlopp

Sträcka: Solnahallen – Solna station (ca 2,3 kilometer)

Deltagare: Cécile Everett, driver företaget VegoEkoCykeln, Tomas Eriksson, (MP), Miljö- och kollektivtrafikregionråd samt Mitt i:s reporter Nils Jönsson och Mitt i:s fotograf Åsa Sommarström.

Datum: Onsdag 11 mars 2020, start klockan 08.11.

Väder: 5 plusgrader och måttlig vind.

Syfte: Testa hur bussen står sig tidsmässigt som färdmedel i rusningstrafiken.

Resultat: Mitt i:s team åkte med buss 177, och hoppade på vid hållplatsen Solnahallen. Vi hamnade i flera stillastående köer och klockan stannade på 10,5 minuter efter att vi hoppat av vid Solna station och gått den korta biten till grillkiosken utanför pendelstationen.

Resultatlistan:

Guld: Cécile Everett, cykel, 6 minuter.

Silver: Tomas Eriksson, löpning, 7,5 minuter.

Brons: Nils Jönsson och Åsa Sommarström, buss, 10,5 minuter.

Visa merVisa mindre

Bussen fastnade kort efter start i den täta morgontrafiken.

Vid målgången visade det sig att både löpning och cykling var snabbare alternativ än kollektivtrafiken.

Att jag kan springa sträckan tre minuter snabbare än bussen och att det går fyra minuter snabbare med cykel illustrerar problemet

Tomas Eriksson (MP)

Problemdrabbade linjer

SL konstaterade efter en undersökning mellan perioden 8 januari till 6 februari att de busslinjer som drabbas mest av köer är linje 176 och 177. Linjerna körs av Arriva på uppdrag av SL och går mellan Danderyd och Ekerö, via bland annat Solna, där huvudproblemet är framkomligheten. Bussar som går långsamt genom Solna har varit en het fråga i flera år.

Tusentals åker varje dag

Framförallt drabbar problemen resenärer som har bråttom till jobb, skola och lämningar och hämtningar. Varje vardag har linje 176 snitt 8 500 påstigande och linje 177 8 400 påstigande, och linjerna finns med på topp tio över de busslinjer som har flest synpunkter från resenärerna, enligt SL.

Tomas Eriksson (MP) har i sin roll som regionråd politiskt ansvar för framkomlighet.

– Vi måste få upp hastigheten i busstrafiken här, att jag kan springa sträckan tre minuter snabbare än bussen och att det går fyra minuter snabbare med cykel illustrerar problemet att bussresenärerna fastnar i trafiken. Gick bussarna snabbare skulle många välja bussen i stället, säger han.

Kan bli extra körfält i år

Framkomligheten är en komplex fråga, för när bussarna rullar för långsamt är det ingen poäng att sätta in fler avgångar, eftersom de bara hamnar bara på rad. Precis som tidigare är det extra körfält för bussar längs Frösundaleden som pekas ut som lösningen.

– Jag hoppas att det blir så i närtid, jag skulle gärna sätta spaden i backen om inte i år så i alla fall nästa år, säger Tomas Eriksson.

I Solna stads budget för 2020 finns satsningar på att underlätta framkomligheten för busstrafiken, till exempel genom fler bussfiler på Frösundaleden.

– Kollektivkörfält på Frösundaleden är preliminärt planerat att genomföras i år, men det är inte klart med exakt utformning och det måste samordnas med Trafikverket, säger Solna stads presschef Rasmus Sandsten.

”Dåligt för cyklar också”

Men även när det gäller förutsättningar för cyklister finns mer att önska, menar Cécile Everett, som i sitt cateringföretag dagligen trampar runt och levererar mat.

– På många ställen hamnar vi cyklister tillsammans med fotgängare och då går det långsamt. I Solna är infrastrukturen för cykel generellt dålig, säger hon.

Fakta

Resenärernas synpunkter på linje 176 och 177

”Jag undrar hur länge busslinje 177 kommer vara försend? Varenda buss jag åkt med på linje 177 senaste 2 veckorna har varit mellan 5-45 minuter sena oavsett tid”

”Kroniska förseningar samt uteblivna bussar på linje 176 och 177″

”5-10 min sen varje morgon och kväll. Ofta kommer inte ens bussen. Främst 176 som strular. Vad görs egentligen!?”

”Jag är på plats 09:12, er elektroniska ”tidstolpe” säger att bussen kommer om 4 minuter, senare 2 minuter, tills tiden passerats. Då försvinner min buss bara från listan…”

Källa: Ur SL:s kundsynpunkter under 2019
Visa merVisa mindre