Den senaste tiden har Taxi Stockholm börjat märka av att allt fler friåkare har börjat imitera deras varumärke.

– Vi la märke till ökningen vid årsskiftet. Det förekom en mindre skala på hösten, men det var inget som vi egentligen observerade då. Det var först när vi började få frågor från kunder som trodde att de åkt med oss när de egentligen hade åkt med en imitatör, säger Satish Sen, vd för Taxi Stockholm.

Han uppskattar, utan att egentligen ha räknat på det ordentligt, att antalet bedragande friåkare har ökat under andra kvartalet 2021.

Finns skillnader

Just nu har Taxi Stockholm ett 30-tal rättsliga ärenden igång mot imitatörerna. Men Sen uppskattar att det kan finnas upp mot 40-50 stycken i omlopp just nu.

– Det motsvarar 4–5 miljoner kronor per månad av våra intäkter. Men även resenären tar en stor risk. Har man otur kan man hamna i en bil som inte är försäkrad, föraren kan vara påverkad och det finns ingen möjlighet till reklamation, säger han.

Hur ser man skillnad på en officiell bil från er och en imitatör?

– Alla våra chaufförer har uniform, och de har friåkarna oftast inte. Man kan också be om att få se taxilegitimation, för där står det att man tillhör Taxi Stockholm. Det ska också finnas en stor dekal på bildörren med vår logga.

Satish Sen menar också att det säkraste sättet att veta att man åker med en av deras bilar är att beställa en taxi via växeln. Och att om man istället tar en taxi från gatan har han några råd.

– På taxiskylten på taken står ett nummer som ska korrespondera med det nummer du får på ditt kvitto. Då vet du att du har åkt med oss.

Delad bild

Även den andra stora taxiaktören i stan, Cabonline (som äger varumärken som Sverigetaxi, Topcab och Taxikurir), menar att oseriösa friåkare är problematiska. De har å andra sidan inte märkt någon förändring i förekomsten den senaste tiden.