När en kvinna boende i Sigtuna kommun skulle betala sin medlemsavgift till Sigtuna Bostadsförmedling fick hon en chock. Medlemsavgiften skulle ha varit inne för länge sedan och hon hade blivit borttagen ur kön samt förlorat alla sina köpoäng.

– Jag tänkte att jag skulle gå in och kolla bostadskön, jag hade inte hört från dem på väldigt länge. Men då står det att mitt konto är nollställt på grund av en faktura som inte var betald. Men jag hade inte fått någon faktura, säger hon.

Kvinnan, som är i 30-årsåldern, trodde att något hade blivit fel och ringde till Sigtuna Bostadsförmedling. Men där nåddes hon av beskedet att inget fel begåtts.

Skickat varningar

Bostadsförmedlingen berättade att de sedan i somras skickat ut information om att det var dags att betala årsavgiften, två påminnelser på detta samt två varningar om inaktivitet.

Men kvinnan har inte fått något av dessa mail. Däremot har hon under tiden fått andra mail från bostadsförmedlingen. Sådana om lägenhetserbjudanden till exempel.

– När jag ringde dem sade de att de visste om att Microsoft som är största leverantör av mailadresser hade gjort en uppdatering vilket gör att vissa viktiga mail hamnar i skräpkorgen, säger hon.

Kvinnan frågade om de kunde göra något åt saken när problemet var känt.

– Men nä, det var inget de kunde ta hänsyn till sa de och hänvisade till deras loggar som visar att de skickat mail. Men det är inget jag har nytta av att veta när jag inte har fått dem, säger hon.

Medlemmarnas ansvar

Sigtuna Bostadsförmedling AB är ett dotterbolag till kommunägda SigtunaHem. De tog över bostadskön för drygt ett och ett halvt år sedan.

När Mitt i Sigtuna kontaktar Sigtuna Bostadsförmedling hänvisar de till sina köregler som användarna godkänner vid registrering. Där står bland annat att det alltid medlemmarnas ansvar att betala köavgiften i tid så att de får behålla sina köpoäng.

"Vi kan heller inte spåra eller ha kännedom om varför vissa användare inte betalar in årsavgiften", skriver bostads förmedlingen i ett mail till Mitt i

Bostadsförmedlingen hänvisar även till GDPR-lagstiftningen som gör att användaruppgifter raderas efter 45 dagar från sista betalningsdag.

Den 30-åriga kvinnan är besviken över hanteringen. Hon har precis studerat klart och flyttat tillbaka till Sigtuna och hoppades kunna använda sin kötid till en lägenhet i kommunen.

– Det här gör mig jätteledsen. Att det ska vara så pass enkelt att få sin framtid förstörd tycker jag är fel. Skulle jag kunna få tillbaka mina köpoäng blir jag väldigt nöjd, säger hon.

Är du eller någon du känner drabbad, hör av dig till reportern.