Det är nämligen så ofta – var fjärde månad – som Kantar Sifo redovisar svenska mediers räckvidd, den så kallade Orvesto-mätningen. Antingen ett kvitto på att man gjort rätt eller ett besked som föranleder krismöten och, i värsta fall, åtgärdsplaner. Det förstnämnda firas för övrigt traditionellt gärna med så kallad upplagetårta. Påfallande ofta, oavsett redaktion, med marsipanöverdrag.

Når 25 procent av de svenska hushållen

Nu vill ju du, kära läsare, så klart veta om du helt gratis får hem en vinnartidning. En tidning skriven och ritad av folk som fick tårta i veckan, helt enkelt.

Och, ja, det gör du. Våra 39 tidningstitlar i Storstockholm ökar för andra mätningen i rad och just du är en av 965 000 läsare. Faktum är att Mitt i tillsammans med de fem systertidningarna i Göteborg når svindlande 25 procent av de svenska hushållen.

Jag tror förklaringen är enkel. Vi skriver om det som ingen annan skriver om. Vi har koll på ditt kvarter och besöker inte bara din del av stan när det hänt något elände.

Ett bra exempel på det fick jag när jag i veckan pratade med vår Huddingereporter Pernilla Fagerström. Hon berättade att hon precis besökt Flemingsberg för att – precis som all annan svensk media – prata om polisens senaste lista över utsatta områden och det faktum att också Flemingsberg nu tyvärr ingår där. ”Men jag var i Flemingsberg i förrgår också och träffade två jätteduktiga baskettjejer”, inflikade hon.

Och däri ligger skillnaden. Vardagen i exempelvis Flemingsberg är inte bara gängvåld. Det är även basketträning på tisdagar och allt annat som hör livet till. Och vi skildrar inte Huddinge rättvist om vi inte berättar om även detta.

Så stort tack till alla 965 000 – fortsatt trevlig läsning!

https://www.mitti.se/nyheter/inga-cigg-i-stockholms-nya-kiosk/repujr!zIfuXYGQGoyjjFCD4SnSSA/