Det borras och sprängs just nu för att skapa arbetstunnlar in till de tre nya t-banestationer som ska byggas mellan Sickla och Nacka forum. Tunnlarna ska användas för att transportera personal, maskiner och bergmassor under hela byggtiden.

Mest märkbart under hösten kommer att vara jobben som pågår vid nya station Nacka, området Skvaltan-Skönviksvägen. Där har man hittills jobbat med att ta fram en yta där det går att gå in med arbetstunneln.

– Vi har sprängt ovan jord i ett första skede, det är vi klara med nu och kommer att börja med själva tunneln under hösten. Då sker sprängningarna inne i tunneln, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.

Tillfällig gångbro

Gång- och cykelvägen mellan Skvaltans väg och Skönviksvägen har varit avstängd ett tag på grund av t-banebygget och skulle ha öppnats igen i början av oktober, men arbetet har dragit ut på tiden. Nu är planen att öppna upp gångvägen igen i slutet av november och då kommer man få gå över en ny bro.

– Det kommer att bli en tillfällig bro över en del av vårt arbetsområde. Det är en bit av den nu avstängda gång- och cykelvägen som kommer att ligga på en bro under byggtiden. Vårt arbetsområde ligger ganska långt ned, så man kommer att gå över det, säger Emma Sahlman.

Vid arbetstunneln i Sickla, i korsningen Alphyddevägen/Värmdövägen, har man hittills jobbat med att komma in i berget där arbetstunneln ska gå in och under hösten startar tunnelsprängningar även där.

– Då kommer arbetena att börja märkas mer, säger Emma Sahlman.

Vid station Järla har man kommit längst med arbetstunneln, enligt Emma Sahlman.

– Där är vi redan 60 meter in i berget och arbetet pågår som nu under hela hösten, säger hon.

Entreprenörerna som bygger nya tunnelbanan spränger sig in i berget med en hastighet på 5-25 meter i veckan, enligt Emma Sahlman. Hur fort det går beror bland annat på vilken sorts berg man jobbar med och hur nära byggnader man befinner sig.     

Inga pendelparkeringar

Det planeras inga nya pendelparkeringar för bilar i anslutning till nya t-banan. Fokus kommer istället att ligga på cykling och kollektiva färdmedel, förklarar Katarina Wåhlin Alm, stadsutvecklingsdirektör i Nacka.

– Vi kommer skapa en ny mötesplats och bussterminal genom den planerade överdäckningen av Värmdöleden, där man smidigt ska kunna kliva av och på och byta färdmedel, till bussar och t-bana, så att man inte behöver ta bilen, säger hon, och tillägger att centrala Nacka ska utvecklas till en tät och blandad stadsmiljö där det inte planeras några nya pendelparkeringar.

Det betyder att Nacka- och Värmdöbor som kommer med buss på Värmdöleden enkelt ska kunna kliva av i den nya bussterminalen i höjd med Nacka Forum och byta till tunnelbanan, enligt Katarina Wåhlin Alm.

Byggtiden för arbetstunnlarna uppskattas till cirka 2 år, efter det fortsätter man att bygga spårtunnlar och stationer. Hela tunnelbaneutbyggnaden ska vara klar år 2030.