
KÖPER MER. Systembolagets försäljningssiffror skjuter i höjden. Men vi dricker inte mer. Foto: Systembolaget / Privat
Systembolagets försäljning rekordökar i Stockholm – men vi dricker inte mer
Alkoholförsäljningen på Systembolaget har ökat rejält under pandemin. Men någon stor ökning av alkoholintag är det inte tal om.
- Nyheter
- Publicerad 05:13, 20 feb 2021
Med stängda gränser och restriktionstyngda krogar har Systembolagets försäljning skjutit i höjden. När 2020 sammanfattas ser man en stor uppgång i statistiken, både i Stockholm och landet.
– Att försäljningen nu ökat något är en naturlig följd av pandemin med stängda gränser och en dramatisk minskning av resandeinförseln – samt att färre har besökt restauranger och barer, säger Anders Porelius, presschef på Systembolaget.
Under 2020 såldes det 5 008 000 liter sprit, drygt 60 000 000 liter öl och 57 000 000 liter vin på Systembolagen i Stockholms län. Det är en ökning på 13,9 procent jämfört med 2019. I hela landet ökade försäljningen med 11,7 procent.
Vanligtvis skiftar försäljningen år för år bara marginellt.
Sprit ökar mest
Sprit (+19%) och öl (+13%) är de varugrupper som har ökat mest, följt av vin (+9%). Men trots den ökade försäljningen är alkoholkonsumtionen fortsatt oförändrad hos majoriteten av stockholmarna.
En undersökning från december visar att 70 procent av svenskarna anser att deras alkoholkonsumtion är oförändrad jämfört med samma period förra året.
19 procent uppger att den har minskat och endast 8 procent att den har ökat.
Hur har vi konsumerat alkohol under pandemin?
– Trots den ökade försäljningen är alkoholkonsumtionen fortsatt oförändrad hos majoriteten. Vi kan också se att unga mellan 17 och 29 år dricker mindre, 35 procent har minskat sin alkoholkonsumtion, säger Anders Porelius.

Anders Porelius Foto: Systembolaget