Synskadade Marie-Louise ramlade på sparkcykel på Östermalm – vill att staden gör något. Foto: Olle Anrell

Synskadade Marie-Louise föll illa över elsparkcykel

Under den korta promenaden hem från bageriet ramlade synskadade Marie Louise Wahlberg över en parkerad elsparkcykel på Karlavägens trottoar. Nu vill 74-åringen se att cyklarna får egna platser så att de inte står på gångbanan.

  • Publicerad 05:03, 18 sep 2020

Marie-Louise har bott i Fältöversten ända sedan husen byggdes i början av 70-talet. Tisdagen den 25 augusti tog hon den korta promenaden till Tösse för att köpa kaffebröd.

Men på väg hem ramlade hon på en sparkcykel som stod parkerad på trottoaren. Marie-Louise slog sig rejält.

– Hela vänstersidan gjorde ont. Det var bara mjukskador, men det kan ta flera månader innan de har läkt, säger Marie-Louise.

Jag skulle ha sprungit min 33:e tjejmil, men det kan jag ju inte göra nu

Marie-Louise

Inställd tjejmil

Efter att ha röntgat Marie-Louise kunde doktorn nämligen konstatera att ingenting var brutet, men att det antagligen bara berodde på att 74-åringen är så aktiv och tränar så mycket.

– Jag skulle ha sprungit min 33:e tjejmil, men det kan jag ju inte göra nu, konstaterar Marie-Louise som precis har börjat rehabträna efter olyckan.

När vi går med Marie-Louise från Fältan till Tösse vet hon exakt när vi är i korsningen vid Grevgatan, eller när vi passerar vid Järnia vid Karlaplan.

– De har en fläkt igång vid järnaffären som man hör, berättar hon.

Lätt missa sparkcyklarna

Men på den korta vägen är det också många sparkcyklar på trottoarerna – och hojarna är betydligt lättare att missa än järnaffären eftersom dessa kan stå lite var som helst, berättar Marie-Louise.

Hon har även ramlat över en annan sparkcykel på Östermalm tidigare.

– Jag ramlade på en sparkcykel på Nybrogatan. Jag fastnade med benen och kom loss först när några hjälpte mig, säger Marie-Louise.

Synskadade Marie-Louise har flera gånger ramlat på sparkcykel på Östermalm. Foto: Olle Anrell.

Vill ha parkeringar i varje kvarter

Hon vill nu att staden ser över reglerna för hyrsparkcyklarna så att de inte bara ställs på trottoarerna.

En lösning är fler cykelparkeringar på gatan i varje kvarter så att hyrcyklisterna inte ställer sina åk på trottoarer. För även om cyklarna står precis intill ett hus kan de ändå vara i vägen berättar Marie-Louise.

– Som synskadad kan man inte gå på trottoarerna längre. Stockholm är inte den mest tillgängliga staden som det är nu, säger Marie-Louise.

P-vakter ska rensa sparkcyklar

I Stockholm finns just nu omkring 12 000 elsparkcyklar. Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har själv tidigare konstaterat att felparkerade elsparkcyklar är ett problem.

På torsdagen presenterade han därför ett försök där 200 av stadens p-vakter de närmaste veckorna får i uppdrag att ställa i ordning slängda cyklar. På sikt är planen att permanenta systemet och att börja ta ut en straffavgift av elsparkcykelbolagen.