Akil Zahiri. Foto: Privat

Svårt för muslimer att inte kunna säga farväl som vanligt

Pandemin slår på olika sätt mot Stockholms religiösa samfund, när det gäller begravningar. Både anhöriga och samfunden har tvingats ställa om under året.

  • Publicerad 19:39, 18 mar 2021

Många av Stockholms muslimer har förlorat anhöriga under pandemin. Både seder och traditioner har ställts på ända. Tvagningar av kroppen och större begravningar har blivit svåra att genomföra på grund av restriktionerna.

– Det finns familjer som vill tvaga kroppen även om den avlidne haft corona. Många känner inte till att reglerna och rutinerna förändrats under pandemin. Vår roll blir varje gång att försöka förklara för dem, säger Akil Zahiri, talesperson för shiamoskén Imam Ali Center, i Järfälla.

Vad säger ni då?

– Att om det finns risk för smittspridning så kan man absolut skippa tvagningen, säger Akil Zahiri.

Redan före utbrottet av covid-19 fanns en stor brist på muslimska begravningsplatser i Stockholmsområdet. Ett problem som nu blivit ännu mer påtagligt. Många har hänvisats till Strandkyrkogårdens begravningsplats söder om stan, och det har inte gått att genomföra begravningarna inom 36 timmar, som seden säger.

– Vi har gått över till online i mycket. Men många vill ju ändå besöka och stötta familjen och enligt vår kultur är det väldigt viktigt att visa medlidande och närvaro. Detta är något vi diskuterar ständigt samtidigt som vi måste anpassa oss efter pandemin, säger Akil Zahiri.

När det gäller kristna begravningar blev det på Norra begravningsplatsen i Solna svårt att hinna med när pandemin slog till.

Men det har blivit bättre under året, enligt stadens kyrkogårdsförvaltning.

– Överdödligheten gjorde att avlidna låg kvar på bårhusen länge. Vi fick tvärstopp och det var även svårt att hinna med kremeringarna. Men sedan i juli hinner vi med på våra begravningsplatser, säger kyrkogårdsförvaltningens chef Svante Borg.

På Judiska församlingen i Stockholm har tiden mellan dödsfall och begravning i stället minskat.

– Vi begraver i vanliga fall våra avlidna inom tre till fyra dagar, men det har blivit mer regel än undantag dagen efter dödsfallet under pandemin. Vårt bårhus är litet och folk måste komma i jorden. Vi gör en enklare tvagning under pandemin med mindre vatten, säger Anna Nachman, som är begravningsansvarig.

Blivit bättre. Svante Borg, kyrkogårdsförvaltningens chef i Stockholms stad, säger att läget var ansträngt fram till juni-juli förra året, men att man sedan dess hinner med begravningar inom rimlig tid. Foto: Peter Knutsson

20 personer vid begravningscermoni

Shiamoskén i Järfälla uppmanar muslimer att hålla koll på gällande restriktioner med anledning av coronaviruset. Troende måste vara beredda att anpassa sig.

Enligt kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm finns det i dagsläget inga problem med kötider till begravningar. Man ser heller ingen ökning av kremationer, däremot är det vanligare med ceremonier med urna efter kremation.

Den genomsnittliga tiden mellan dödsfall och kremering på Stockholms begravningsplatser var för 30,5 dagar förra året (det är högsta tillåtna). Den genomsnittliga tiden mellan dödsfall och jordbegravning var 23,5 dagar.

Vid en kistbegravning ska den genomföras inom en månad efter dödsfallet, för att skjuta upp krävs ansökan hos Skatteverket. Vid kremation kan gravsättning och begravningsceremonin skjutas upp ett år, enligt Svenska kyrkan.

Judiska församlinges bårhus har bara två platser och trycket ökade under första och andra coronavågen. Anhöriga har anpassat sig till kort varsel, enligt församlingen.

Källa: Shiamoskén, kyrkogårdsförvaltningen & Judiska församlingen

Visa merVisa mindre