Under coronavåren var var fjärde buss i Stockholm full eller överfull. Foto: Christian Lärk

Svårt eller omöjligt att hålla avstånd i kollektivtrafiken

På var femte resa i kollektivtrafiken i Stockholm var det under coronavåren svårt eller omöjligt att hålla avstånd. Trots det fortsatte trafiken att köras med färre turer, enligt Ekots egen granskning.

  • Publicerad 08:29, 22 jul 2020

I slutet av mars var coronaviruset tydligt märkbar i Stockholm. I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer jobbade allt fler stockholmare hemma – vilket gjorde att resandet i kollektivtrafiken minskade.

Dessutom sjukskrev sig många av de anställda inom busstrafiken och SL, tillsammans med Trafikförvaltningen, valde därför att dra ner på antalet avgångar. Snabbt uppstod problem med trängsel.

– Det här är ett klockrent exempel på att vi tog fel beslut, sa Suss Forsman Thullberg, kommunikationschef påTrafikförvaltningen, till Mitt i .

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på Trafikförvaltningen. Foto: Pressbild.

Var fjärde buss full

Ekot har granskat data från nästan 90 000 inspektioner som gjorts av biljettkontrollanter under tre månader av coronapandemin. Det visar sig att det på var femte resa var svårt eller omöjligt att hålla avstånd. Data från bussarna visar att mer än var fjärde buss var full eller överfull av resenärer under samma period.

– Vi kör så mycket vi kan utifrån förutsättningarna, men det är utmaningar vi har. Vi kommer aldrig att klara trängselproblematiken om inte varje Stockholmare hjälper till, säger Suss Forssman Thullberg till Ekot.

Krävs att stockholmarna hjälper till

Suss Forsman Tullberg, kommunikationschef påTrafikförvaltningen

I maj ökade resandet med kollektivtrafiken igen i och trängseln fortsatte. Enligt Suss Forssman Thullberg är trängseln väldigt allvarlig. 

SL har satt in extra avgångar vid behov, men det är inte tillräckligt för att minska trängseln.

– Det går inte att köra hur mycket trafik som helst. Ska det här gå vägen så krävs det att Stockholmarna hjälper till. Därför har vi varit ganska hårda och sagt att åk inte om du inte behöver, säger Suss Forssman Thullberg till Ekot.