Transdev har tagit del av de synpunkter och klagomål som kommit in om ersättningstrafiken.

Förutom om inställda eller försenade turer handlar de om att förarna enligt resenärerna inte hittat, kört förbi hållplatser eller kört farligt.

Varma dagar har de inte vetat hur de ska sätta på ac:n. Ibland har de till och med haft värmen påslagen.

– Det låter märkligt, säger Eva Tiséus. Det är yrkescertifierade förare, så de ska kunna det.

LÄS ÄVEN: Över tusen klagomål till SL på ersättningsbussar

Innan de började fick de två dagars linjeutbildning.

– Det är branschstandard så det bör räcka men bevisligen har vi inte lyckats fullt ut den här gången, vilket vi beklagar.

Att få tag i förare och ersättningsbussar var enligt Eva Tiséus svårt eftersom det pågick spårarbeten på flera håll samtidigt, till exempel på Tvär- och Mälardalsbanan.

– Det fanns stort behov av förare och bussar. De bussar vi körde är godkända men en del har varit lite äldre. De är trafiksäkra men ser inte lika fina ut in- och utvändigt.

Regionens trafikförvaltning skriver i mejl att det är för tidigt att uttala sig om ersättningsbussarna.

Trafikdirektör Johan Nordenblank avstår från att uttala sig.

Regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons, M, är politiskt ansvarig.

– Det fungerade inte alls bra i somras och den kritiken har jag personligen redan framfört till ansvariga på trafikförvaltningen. Mitt krav är att det framöver måste fungera avsevärt mycket bättre. Nu och i framtiden. Det är och har varit vårt uppdrag till förvaltningen och för det finns det resurser.