Den 1 april 2023 började Region Stockholms nya taxiavtal för färdtjänsten att gälla. Det gjorde att fler lokala taxibolag släpptes in, körningarna fördelades jämnare och den ekonomiska ersättningen höjdes.
Redan den första månaden märktes en stor skillnad. Tidspassningen ökade dramatiskt, framförallt i de delar av stan där förseningarna tidigare var som störst.
– Nu finns det inga körningar som inte är värda att ta. Det är bättre både för oss och för kunderna, sa taxichauffören Tesfay Habtemichael till Mitt i i maj förra året.
Fler taxibolag får nu chansen att köra färdtjänst, vilket har gett goda resultat.
Mostphotos
Törs åka
Nu efter ytterligare ett år syns resultatet: antalet resor med färdtjänsten har ökat med 13 procent.
– Det förstår jag, nu törs man ju åka, utbrister Ingrid Staf, 77, färdtjänstkund i Kärrtorp.
Hon jämför med det tidigare eländet, då man aldrig kunde vara säker på att komma i tid till läkarbesök eller sociala aktiviteter.
– En gång hade jag beställt bord på Tennstopet, där mina kompisar satt och väntade. Färdtjänsten kom inte och till slut fick jag beställa en vanlig taxi. Men nu passar de alltid tiden och ger också bättre service, säger hon.
Göran Cederstrand, 84, i Bredäng har samma upplevelse.
"Jätteduktiga"
– De är jätteduktiga, nu kan man lita på dem. De kommer ett par minuter före eller ett par minuter efter utsatt tid. Förut kunde man få vänta i 20 minuter eller ännu mer, säger han.
Curre Hansson, ordförande för PRO i Stockholms län, konstaterar att han under det senaste året knappt har hört ett enda klagomål på färdtjänsten.
Curre Hansson, PRO-ordförande i Stockholms län
Privat
– Tidigare var det det största samtalsämnet, det var många som hade ett helvete. Jag häpnar själv, nu är gnället helt borta. Och det är väl det bästa betyget, säger han.
Trafikförvaltningens presskommunikatör Natalie Nordenswan kommenterar förändringen:
– Vi är nöjda över att ha avtal som resulterat i att tidspassningen förbättrats väsentligt och att resenärerna uppskattar leveransen i de nya taxiavtalet. Att våra resenärer genomför fler resor än vi budgeterat är positivt för den enskilde resenären, säger hon.
Jättelyftet: Nu kommer färdtjänsten i tid – överallt
Fler lokala bolag gör att Färdtjänstens tidspassning förbättrats dramatiskt i Stockholms län. Störst är förbättringen i Upplands Bro, Lidingö, Ekerö, Värmdö och Nynäshamn. Nu kommer nästan alla bilar i tid - överallt.
Den 1 april började nya färdtjänstavtal gälla, med fler aktörer och högre ersättning till taxibolagen. Mitt i har gått igenom siffrorna för den första månaden, som visar på en kraftig förbättring.
I april uppfyllde färdtjänsten som helhet Region Stockholms kvalitetskrav, att 94 procent av bilarna ska komma inom tio minuter. Ett år tidigare var siffran 84 procent. Andelen bilar som blir försenade mer än 20 minuter har också minskat från 6 procent förra året till 1 procent i april 2023.
– Det är stor skillnad än så länge. Sedan den 1 april har inte en enda av mina beställningar kommit sent, säger Anita Molander, färdtjänstkund på Lidingö som Mitt i träffade strax innan förändringen.
Anita Molander fick tidigare ofta vänta länge på färdtjänsten, som ibland uteblev helt. I april missades inte en enda körning, berättar hon.
Johanna Wallén
Andelen bilar som kommer i tid har också ökat med 20 procentenheter på Lidingö – från 72 till 92 procent jämfört med förra året. På flera andra ställen syns lika stora eller ännu större lyft, bland annat i Nynäshamn, i Upplans Bro, på Värmdö och Ekerö.
"Otroligt positivt"
– Det här är en radikal förbättring, otroligt positivt att vi har fått den effekt som vi efterfrågade. Jag är övertygad om att resenärerna också upplever det så, säger Ulrik Waldau, enhetschef för färdtjänsten på regionens trafikförvaltning.
Det har blivit fler leverantörer vilket lett till ett tillskott av nya bilar.
Petter Beckman
Vad är förklaringen?
– Framförallt att vi har fler leverantörer än tidigare så att det finns fler bilar. Och fler lokala taxibolag som kan sina respektive områden, säger Ulrik Waldau.
Ökad andel för Taxi Stockholm
Fördelningen mellan bolagen har också ändrats i och med de nya avtalen. Sverigetaxi/Taxi Kurir (som har samma ägare) har minskat sin andel från 97 till 63 procent medan Taxi Stockholm har ökat sin andel från 3 till 26 procent. Resterande körningar sköts av de nytillkomna Haninge/Nynäs Taxi, Södertälje Taxi och Samtrans.
Tesfay Habtemichael kör åt Taxi Kurir. Han tycker det nya avtalet är bra, eftersom det jämnar ut ersättningen mellan de olika områdena.
– Jag har haft flera färdtjänstkörningar i Hässelby idag på förmiddagen. Tidigare var det väldigt låg ersättning där, nu har de höjt med 40 procent, säger han.
Tidigare ville ingen ville köra till Huddinge och Danderyds sjukhus för det var för billigt. Nu finns inga olönsamma körningar, säger Tesfaye Habtemichael.
Petter Beckman
Förut var det vanligt att förare tackade nej därför att ersättningen var för låg.
– Nu finns det inga körningar som inte är värda att ta. Vid Huddinge och Danderyds sjukhus var det kaos tidigare, ingen ville köra dit för det var för billigt. Det är mycket bättre nu, både för oss och för kunderna, säger Tesfay Habtemichael.
Bland taxichaufförer som Mitt i pratade med i början på april fanns farhågan att innerstan skulle få längre framkörningstider, som en följd av den ändrade prissättningen. Så har inte blivit fallet. I Stockholms innerstad ligger nivåerna kvar på 94-95 procent, i stort sett samma som tidigare.
Det är mycket bättre nu, både för oss och för kunderna.
Några platser där förändringen som störst
Andel bilar som kom i inom 10 minuter, april 2023 (jämfört med april 2022):
Upplands Bro: 93 % (52 %)
Fågelbrolandet: 92 % (60 %)
Sigtuna: 95 % (65 %)
Ekerö: 92 % (68 %)
Lidingö: 92% (72 %)
Nynäshamn: 92 % (69 %)
Källa: Region Stockholm
Tidigare ville ingen ville köra till Huddinge och Danderyds sjukhus för det var för billigt. Nu finns inga olönsamma körningar, säger Tesfaye Habtemichael.
Petter Beckman