BROMMA FLYGPLATS. Det kan vara lönsamt att bygga tunnelbana till Bromma flygplats om den bebyggs med bostäder. Foto: Fredrik Davidsson/Swedavia

Striden om Bromma flygplats skapar oenighet om nya t-banesatsningar

Stockholms politiska ledning vill att staten är med och finansierar tunnelbana till Bromma – om flygplatsen läggs ner. Förslaget får Moderaterna att se rött.

  • Publicerad 20:13, 23 sep 2015

Den rödgrönrosa majoriteten i kommunstyrelsen beslutade idag vilka stora satsningar på tåg och tunnelbana som Stockholm ska prioritera i samtalen med regeringen.

Underlaget ska ligga till grund för den kommande Sverigeförhandlingen som inleds på allvar i mars nästa år.

Vägrar stödja nedläggning

Stockholm har valt att lyfta fram de satsningar som beräknas ge flest nya bostäder och det är här konflikten om Bromma flygplats kommer in.

En av de linjer som Stockholm vill prioritera är nämligen en utbyggnad av en västlig tunnelbana mellan Alvik och Vällingby via Bromma flygplats.

– Det är otänkbart för oss att bygga tunnelbana till Bromma och att lägga ner flygplatsen i förtid, eftersom det hotar Stockholms internationella tillgänglighet, säger Anna König Jerlmyr (M).

Hon är mycket kritiskt till att den linjen prioriteras av majoriteten trots att den varken finns med i stomnätsstrategin eller i den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS.

Upprörd stämning

Bromma-dragningen pekas ut som en god idé om flygplatsen läggs ner i den KTH-rapport som nyligen presenterades av både Kristoffer Tamsons (M) och Karin Wanngård (S), men det räcker inte för att göra förslaget relevant anser Anna König Jerlmyr.

– Den finns inte med i några andra strategidokument. Vi ska inte använda Sverigeförhandlingen som en bricka i spelet om Bromma flygplats men det är precis så det blivit. Vi kommer inte att ställa oss bakom kommande Sverigeförhandling om förslaget om tunnelbana till Bromma flygplats finns med, säger Anna König Jerlmyr.

Anklagas för tunnelseende

Karin Wanngård anser att Anna König Jerlmyr gör för stor sak av att Bromma-dragningen ingår i förhandlingsunderlaget.

– Det framgår tydligt att så länge flygplatsen finns kvar finns det ingen anledning att bygga tunnelbana dit. Men om det finns möjlighet att bygga bostäder på flygplatsen finns det en möjlighet att dra t-bana dit som är ekonomiskt försvarbar. Vi går inte händelserna i förväg, säger Karin Wanngård.

Hon fortsätter:

– Men det är naivt att tro att Bromma flygplats kan utvecklas. Vi måste säkra att inrikes- och utrikesflyget utgår från samma flygplats och att Arlanda är det nav i flygtrafiken vi ska satsa på, säger Karin Wanngård.

Vad säger du om att Moderaterna inte tänker ställa sig bakom ett förhandlingsunderlag där Bromma-linjen finns med?

Om de vill vara klantiga förhandlare får de vara det. Man måste inse att det här är ett inspel inför en kommande förhandling, säger Karin Wanngård.

Här vill Stockholm ha tunnelbana och pendeltåg

De spårinfrastrukturobjekt som staden i nuläget anser vara mest intressanta och gynnsamma för staden att gå in i fortsatt förhandling med staten om.

• Utbyggnad av tunnelbanan mellan Hagsätra/Älvsjö och Fridhemsplan

• Utbyggnad av en västlig tunnelbana mellan Alvik och Vällingby via Bromma flygplats

• Förlängning av tunnelbanan från Ropsten till Lidingö

• Förlängning av tunnelbanan från Hjulsta till Barkarby

Samt:

• Ny pendeltågsstation vid Högdalen/Rågsved

• Förlängning av Roslagsbanan till City/Odenplan

Visa merVisa mindre