Kreativ. Restaurang Asplund satsar på take away och helgkassar. Foto: Stefan Källstigen

Stort tapp för Solnas krogar

Solna hör till de kommuner där restaurangerna har drabbats hårdast av pandemin med ett tapp på en halv miljard. – Det gäller att vara kreativ, säger Petter Danielsson på restaurang Asplund.

  • Publicerad 11:15, 29 mar 2021

Senast Mitt i Solna besökte Asplund i Ingentingområdet var inför julborden, eller snarare, de inställda julborden.

Restaurangen hade då tappat runt 60 procent av intäkterna.

När gästerna uteblev tog personalen fram en delikasse med julmat. Så har det fortsatt: helgpåsar och digitala middagar för företag, snart blir det påskmat för avhämtning.

– Det har fungerat bra, säger ägaren Petter Danielsson.

På krogen är det däremot ganska folktomt.

– Januari och februari brukar vara tröga månader men det är ju sämre än någonsin nu.

Tuffa tider är det. I Solna minskade restaurangernas försäljning med en fjärdedel 2020 jämfört med 2019, visar statistik från SCB.

I pengar innebär det en minskning med 570 miljoner kronor.

Hoppfull

Hur pandemin slår skiljer kraftigt mellan länets kommuner. Stockholm är i nivå med Solna med ett tapp på 30 procent, medan försäljningen av mat och dryck i Sundbyberg bara har backat tre procent.

Det tror Petter Danielsson kan bero på hur krogliven skiljer sig åt.

– Sumpan har ett större utbud. Där har folk nog fortsatt att gå ut. Jag vet också många i Solna som åker till Sumpan och käkar.

Skillnaden skulle enligt Stefan Westerberg på Stockholms Handelskammare även kunna bero på att det finns fler kontor i Solna än i Sundbyberg.

De som jobbar från hemmet i Sumpan kan därmed i större utsträckning ha gått ut och käkat lunch nära bostaden under 2020.

– Människor jobbar i större utsträckning mer hemifrån nu än före pandemin, vilket har bidragit till att man lägger om sina utgifter till där man bor istället för där man jobbar. Det är en förklaring till varför nedgången är så pass liten som den är Sundbyberg. Det förklarar också varför vi ser en mycket stor nedgång för restaurangerna särskilt i Stockholms kommun, säger Stefan Westerberg.

Röda siffror till trots – Asplundskrögaren är hoppfull.

– Sprutan måste ut så att folk blir vaccinerade. Då kommer vi nog tillbaka till det normala. Jag tycker att man märker ett sug från folk. Till dess gäller det att försöka hålla kostnaderna nere, permittera och vara kreativ.

26 procents tapp

Solnas restauranger tappade 26 procent av försäljningen under 2020 jämfört med 2019.

Mest backade Sigtuna med 51 procent. Österåkers kommun sticker ut åt andra hållet, där ökade försäljningen av mat och dryck med 12 procent under pandemiåret.

Statistiken bygger på uppgifter från SCB:s regionala omsättningsstatistik. I den ingår inte hotellens restaurang- och alkoholförsäljning.

Visa merVisa mindre