– Det är rent åt helvete den här utvecklingen. En stor bil drar mer energi, och kräver mer resurser och energi vid tillverkning än en liten bil, säger Martin Tunér, professor i förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola, till Nyhetsbyrån Siren.

En tungstark bil innebär en bil som väger över 1 500 kilo och har en motorstyrka på över 115 kilowatt (156 hästkrafter). Det var fyra gånger så många tungstarka bilar i trafiken vid årsskiftet 2020/21 jämfört med för 20 år sedan.

Det visar siffror från länsstyrelsernas samverkansorgan för miljömålssystemet (RUS).

Solna tvåa i landet

Ökningen har skett i hela Sverige och andelen tungstarna bilar i landet ligger i dag på 32 procent. I Solna tycks fäblessen för stora kärror dock vara större. 42,2 procent av bilarna i kommunen räknas som tungstarka. Efter Danderyd är det högsta andelen i landet.

För miljön är en stor och tung bil sämre än en lättare bil, och ökningen av andelen tunga bilar är inte bara ett svenskt fenomen.

– Det finns en jättemarknad för stora tunga suvar. Och det är av stort intresse för de europeiska tillverkarna att ha exklusiva produkter. De tjänar bättre pengar per stor bil de säljer än en liten bil, säger Martin Tunér till Siren.

Många elbilar är tunga

Även många elbilar klassas som tungstarka, men det ska inte tolkas som att ökningen av tungstarka bilar är positiv ur ett hållbarhetsperspektiv, förklarar han.

– Det är väldigt stor skillnad på en lätt elbil mot en tung elbil. Det går åt mer material för att tillverka dem, batterierna är större, och man förbrukar mer energi när man kör de stora elbilarna, säger Martin Tunér.