Den digitala skylten på Sankt Eriksgatan vid Fridhemsplan kommenterades av många medlemmar i Facebookgruppen Kungsholmen.

Flera tyckte att den är stor, ful och tar upp för mycket av trottoaren.

”Illa vald plats som förstör utseendet av Fridhemsplan ännu mer” var en kommentar. ”Siktlinjen över St Eriksbron är uppäten och det är synd” var en annan.

Andra i gruppen ansåg att skylten var en ickefråga och att det bara är att passera.

– Staden har gjort en avvägning mellan besväret som skyltarna innebär och nyttan vi får av dem. Skyltarna är spridda runt om i staden men de står inte på väldigt trånga platser, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

Del av låneceyklarna

Skylten på Sankt Eriksgatan är en del av stadens lånecykelsystem. Vilket innebär att företaget Marfina får använda ena sidan av skylten mot att de förser staden med hyrcyklar till ett lägre pris.

Marfina får även betala markupplåtelseavgift för skyltarna. För några veckor sedan sattes 116 skyltar upp runt om i stan likt den vid Fridhemsplan. Ytterligare 234 skyltar, som har ungefär samma storlek, ska upp i hela Stockholms stad.

Enligt Malinda Flodman har staden däremot inte spikat var lånehojarna kommer att hamna.

– Men det är på gång. Tusen cyklar ska vara på plats 1 april, främst i innerstaden. Sedan kommer fler cyklar att tillkomma undan för undan och även i ytterstaden. Totalt ska 5 150 cyklar vara på plats senast 1 april 2023.

Att det hamnat en skylt på Sankt Eriksgatan är alltså inte en garanti för att det hamnar en lånecykelstation just där?

– Nej, men det kommer så klart att komma lånecyklar till Kungsholmen och platser där många människor passerar, så jag gissar att de inte kommer att finnas jättelångt bort från skylten ändå.