Koll. Polisen kontrollerade fordon bland annat på Hornsgatan. Foto: Katarina Linde

Stoppade flera bussförare utan bälte

Körning utan bilbälte och att förare inte har koll på sin tidbok. Det var de vanligaste brotten bland förare när polisen under trafikveckan hade fokus på yrkestrafik.

  • Publicerad 15:00, 22 okt 2021

Det förekommer också att folk läser tidningen eller ­rakar sig.

Tio gånger om året äger polisens nationella trafikveckor rum. Nyligen var det dags igen.

Den här gången hade polisen fokus på yrkestrafik. Det är fordon som jobbar med transport så som taxibilar, lastbilar och bussar.

Under kontrollen inspekterades 100 taxibilar, cirka 20 tunga transporter och 80 SL-bussar på Södermalm där trafikkontroller ägde rum på olika ställen.

Det är alltid en del böter som utfärdas under de här veckorna, enligt Fredrik Ehrström vid Södermalmspolisen.

Körning utan bilbälte och att förare inte har koll på sin tidbok har varit de vanligaste brotten. Tidboken ska bland annat visa en dygnsvila på elva timmar mellan varje pass.

– Det var förvånansvärt många bussförare som körde utan bälte. Det var ett tag sedan vi hade kontakt med SL men de känner till det problemet och det är något som de jobbar med från eget håll, säger Fredrik Ehrström.

Bältet skaver

De flesta som blir stoppade och kontrollerade vet vad som gäller men det är en del som åker dit för trafikbrott.

– Många som inte har bältet på säger att de bara skulle köra en kort bit, att bältet skaver eller de alltid annars använder bältet.

I mån av tid är det annars ingenting som hindrar polisen från att sätta upp en trafikkontroll även andra veckor.

– Vi jobbar utifrån tid och hur den lokala problembilden ser ut. Det kan vara vid en specifik skola, väg eller gata där vi upplever att det är en del problem. Då ser vi till att sätta upp något där.

Ett vanligt trafikbrott är mobilanvändning i trafiken. Straffet är 1 500 kronor i böter och fem år i belastningsregistret.

– Vi ser dagligen människor som använder mobilen i trafiken. Det förekommer också att folk läser tidningen eller rakar sig.

Södermalmspolisen jobbar även med flera riktade insatser för att de som kör elsparkcyklar ska följa lagar och regler.

– Vi utfärdar böter i i trafiken i stort sett dagligen. Inte bara mot ungdomar, utan även vuxna som ”bara ska lämna på dagis” eller inte vet vad som gäller. Säkerhetstänket är som bortblåst trots att man kör det som man förhoppningsvis vill skydda mest av allt.