Tågen går inte som tåget. I år har det varit rekordmånga inställda tåg. Foto: ROLF ANDERSSON

Stockholms Östra station ska stänga

Beskedet om ny tunnelbana och spårvagn i Stockholm innebär en stor förändring av Östra station.

  • Publicerad 14:35, 30 mar 2017

Resultatet av den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten, kommunerna i regionen och landstinget är nu klart.

LÄS ÄVEN Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn

Parterna har kommit överens om att samfinansiera fyra stora tunnelbane- och spårvagnsbyggen kommande år: Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö, ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, en ny station i Hagalund i Solna samt en förlängning av Roslagsbanan till T-Centralen.

Det sistnämnda kommer att få stora konsekvenser för Östra, en av Stockholms äldsta stationer.

Slutåkt om några år

För att kunna dra Roslagsbanan vidare till T-Centralen ska landstinget bygga nya spår och tunnlar från Universitetet och via Odenplan ta spårvägen till T-Centralen. Det innebär att Östra station kommer att stänga och helt upphöra som tågstation någon gång runt 2035.

Vid Östra har Stockholm stad som en del i Sverigeförhandlingen lovat att bygga 500 nya bostäder.

LÄS ÄVEN Östberga och Årsta får tunnelbana

Det är oklart om det det gamla stationshuset med den klassiska järnvägsstationen kommer att få vara kvar.

– Det är alldeles för tidigt att säga. Den kan komma att vara kvar och den kan komma att rivas. Det är alldeles för tidigt i processen för att säga det. Vi har ännu inte påbörjat något detaljplanearbete, säger Karin Wanngård.

"Oerhört glädjande"

Totalt för regionen handlar det nya överenskommelsen mellan staten, kommunerna och landstinget om nio nya stationer, 16 hållplatser och totalt 100 370 nya bostäder fram till 2035.

LÄS ÄVEN Klubbat och klart: Staten satsar på spårväg från Flemingsberg till Älvsjö

Bara i Stockholms stad räknas det med 48 500 nya bostäder under perioden.

– Det är oerhört glädjande att satsa på kollektivtrafik som ger bostäder, säger finanslandstingsrådet Karin Wanngård (S).

En viktig del i finansieringen av de nya bostäderna och kollektivtrafiken är höjd trängselskatt.

StockholmDirekt har pratat med Berit Wahlgren som driver Järnvägsrestaurangen. Hon säger så här om beskedet.

Catharina Håkansson Boman, Irene Svenonius (M), HG Wessberg, Karin Wanngård (S) är glada efter att ha presenterar resultatet av Sverigeförhandlingen på en pressträff på torsdagen. Foto: Michael Toll

Förlängning av Roslagsbanan.

Det här ska byggas

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan

Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholm åtar sig att bygga 48 500 bostäder. Kostnad: 12,6 miljarder kronor.

Spårväg syd

Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city

Roslagsbanan förlängs från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Kostnad: 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund

Hagalund får station mellan Arenastaden och Hagastadenpå gula linjen. Solna åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och ger nya bostäder i storstadsregionerna.

Visa merVisa mindre