Stockholms halvmara – nu med urban identitet
Uppemot 15 000 löpare väntas stå på startlinjen när årets halvmara i stan avgörs lördagen den 15 september. Banan är den samma som i fjol, men den ska kantas av betydligt fler aktiviteter som lyfter löparna till stordåd.
- Nyheter
- Publicerad 09:33, 6 sep 2018
– Ja, det kommer att hända mycket mer utmed banan. Loppet har många år på nacken men nu ska det få en tydligare egen identitet. Det finns hur många lopp som helst i dag och man måste särskilja sig. Det kommer att bli coolare, mer urbant, lite mer hipster, säger Carmen Wargborn, sponsoransvarig på Ramboll som är ny titelsponsor för Ramboll Stockholm Halvmarathon.
Vid Stadshuset har löparna sprungit drygt halva halvmaran. Foto: Marathongruppen
Hon har själv sprungit loppet tidigare, två gånger, och ska vara med i år igen.
Få halvmaror går på avstängda gator mitt i stan
– Det finns få halvmarathonbanor som går på avstängda gator mitt inne i en huvudstad. Det är unikt, och det är det som lockar hit så många internationella löpare. Så loppet har varit jättebra tidigare också, med den gamla identiteten, men nu ska det bli ännu mer fantastiskt! säger Carmen Wargborn.
Stockholm Halvmarathon lockar många internationella deltagare, i fjol kom de från 80 olika nationer. Foto: Marathongruppen
Teknikkonsulten och Samhällsrådgivaren Ramboll har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med Marathongruppen som organiserar loppet, med start i år. Tanken är att från och med nu lyfta hela loppet genom att ge både deltagare och publik en tydligare urban känsla och utöver vätske- och energistationer ska musik från både DJ:s och liveband finnas på en mängd platser utmed banan.
Så här ser banan ut i årets Ramboll Stockholm Halvmarathon.
En bra åskådarplats är vid Slussen där en stor läktare ska byggas upp och det blir både musikunderhållning och speakers.
Löparna passerar Slussen två gånger
– Det har inte funnits någon tydlig publik hejaplats tidigare. Det skapar vi nu vid Slussen med Ramboll Public Cheerzone. Här kan man se löparna två gånger, både efter 12,5 och efter 20 kilometer, säger Carmen Wargborn.
Carmen Wargborn är sponsoransvarig på Ramboll, loppets nya titelsponsor, och ska själv stå på startlinjen för tredje gången. Foto: Ramboll
Från andra passeringen vid Slussen har löparna sedan inte långt kvar till målet vid Slottet, efter 21 098 meters löpning.
Hoppas på 15 000 anmälda i år
I fjol hade halvmaran 12 750 anmälda från 80 olika nationer. Enligt Carmen Wargborn talar det mesta för att man i år når uppemot 15 000.
En av fjolårets många tappra halvmaralöpare jublar vid målgången. Foto: Marathongruppen
– Och de närmaste åren vill vi att den siffran ska öka. Det här är ett långsiktigt åtagande från oss på Ramboll, säger hon.
Årets lopp har sju startgrupper som släpps iväg med fem minuters mellanrum. Den första lämnar startområdet vid Slottet klockan 15.30, och den sista kubbar iväg klockan 16.