NÖJD. Huvudprojektledaren Jörgen Altin ser positivt på de synpunkter som kommit in. Foto: Sacharias Källdén/Pressbild

Stockholmare vill ha fler stationer på nya tuben

Nu har samrådet för den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö avslutats. Det här händer nu.

  • Publicerad 15:31, 14 dec 2020

Den 6 december avslutades samrådet för nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, där de planerade öppna husen ställdes in på grund av pandemin.

Då ska nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö stå klar

Men trots det har det kommit in många synpunkter, närmare 100 stycken, från stockholmare, bostadsrättsföreningar och myndigheter, enligt Region Stockholm.

De vanligaste synpunkterna handlar om att förlänga utbyggnaden och att linjen borde få fler stationer.

–Vi har fått mycket positiv respons och många konstruktiva idéer. Det finns mycket goda tankar kring hur vår linje ska passa in i helheten med annan kollektivtrafik. Många vill se ytterligare en station någonstans mellan Fridhemsplan och Liljeholmen. Det är roligt med ett så stort intresse, säger huvudprojektledare Jörgen Altin i ett uttalande.

Dessa synpunkter ska nu knådas och marineras till en så kallad samrådsredogörelse. Till nästa sommar är planen att hålla ett nytt samråd.

– Då kommer vi att visa upp en eller två dragningar med ungefärliga stationsplaceringar och även motivera varför vi väljer som vi gör. Det handlar om att den färdiga linjen ska bli till så stor nytta som möjligt för så många som möjligt, uppger Jörgen Altin.

Men samtidigt pågår det också fysiskt arbete redan nu inom projektet då det provborras på flera ställen, bland annat vid Smedsuddsbadet och från en pråm utanför Långholmen, för att se hur berggrunden ser ut längs den tänkta sträckningen.

TEST. Här genomförs markundersökningar för nya tunnelbanan vid Smedsuddsbadet Foto: Per Brandt

Tidplan

I Sverigeförhandlingen har staten, Stockholms stad och Region Stockholm kommit överens om att stationerna ska vara Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Nästa sommar planeras ett nytt samråd med mer detaljer och under 2021 ska ett lokaliseringsförslag presenteras som Region Stockholm ska besluta om.  Preliminär byggstart är 2025 och planerad byggtid är nio år.

Enligt tidigare uppgifter har kostnaden beräknats till 12,6 miljarder kronor.

Källa: Region Stockholm

Visa merVisa mindre