Till vardags är de förare i spårvagnar på Nockebybanan och tvärbanan.

I dagarna drog de till tyska Leipzig där årets upplaga av spårvagns-EM arrangeras.

Jo, ni läste rätt: spårvagns-EM. 26 lag från hela Europa deltar.

Mitt i fick vara med när de båda förarna Nathalie Hansson och Mikael Gustafsson, som representerar Stockholm, tränade inbromsning och närkontakt med omgivningen i spårvagnsdepån i Alvik.

De båda kom etta när stadens spårvagnsförare tävlade internt om vilka som skulle få åka till Leipzig.

– Det är alltid roligt att utmana sig själv, säger Nathalie Hansson.

Är ni Stockholms bästa spårvagnsförare?

– Vi är väldigt ödmjuka, vi ligger över snittet, svarar Mikael Gustafsson, lite på skämt.

Kräver fingertoppskänsla

Spårvagnen de övade med i depån i Alvik var målad i blått och vitt, som en traditionell spårvagn.

Just det här vagnssetet är 17 meter långt, har plats för 74 sittande och cirka 150 stående passagerare.

Under träning och tävling är spårvagnen tom på passagerare, ändå väger transportmedlet sina modiga 30 ton.

Det krävs fingertoppskänsla för att stanna en sådan koloss på hjul, om inte på en femöring så ändå så exakt som möjligt.

Ett tävlingsmoment är att köra spårvagnen i 20 kilometer i timmen och stanna så exakt att främre dörrparet, där dörrarna sluter intill varandra, hamnar precis i linje med en markering på marken. Det ger maximala 600 poäng.

Håller föraren 19 eller 21 kilometer i timmen blir det poängavdrag.

Nära men inte perfekt

När Nathalie Hansson och Mikael Gustafsson tränar på momentet stannar spårvagnen så att dörrparet hamnar något framför markeringen, på en plats som ger 500 poäng.

– Det är svårt, konstaterar Robert Keijsner, de båda förarnas tränare.

Har ni klarat att stanna på 600 poäng?

– Ja, det har lyckats, säger Robert Keijsner.

Ett annat moment är att köra förbi en manshög docka som förarna ställt intill spåret. Spårvagnen ska undvika att träffa dockan samtidigt som avståndet mellan dockan och spårvagnen ska vara minsta möjliga.

Vid det här träningsillfället passerar spårvagnen dockan med bara några centimeter tillgodo.

– Det tycker vi är godkänt, säger Mikael Gustafsson.

De åker till Leipzig för att vinna:

– Vi räknar med att vinna, det är därför vi åker dit, säger Mikael Gustafsson, samtidigt som han tonar ned allvaret:

– Det ska vara lite show över tävlingen. Åskådarna älskar när föraren kör för långt eller när alla käglor ryker (ett av tävlingsmomenten, reds anm.). Tävlingen är till för publiken.