Under de närmaste tre åren kommer 28 nya servicekontor dyka upp runtom i Sverige. Ett av dessa kommer att flytta in i centrala Jakobsberg – i direkt anslutning till Sångvägen och Söderhöjden.

– Det är vi väldigt glada för. Det här kontoret innebär att medborgarna kommer lättare få vägledning och bättre sammanhållen service, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.

Få hjälp av flera myndigheter

På kontoret ska besökare få hjälp med ärenden till Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. Många som kontaktar kommunen och andra myndigheter kan ha svårt att veta vem som ansvarar för vad.

– Alla nya kontor och arbetsplatser innebär också en möjlighet till nyanställningar men också att befintliga anställda handlar i butiker och käkar lunch på våra restauranger. De bidrar till en mer levande miljö och ett ökat flöde av människor.

Kan bidra till mer integration

För Aphram Melki (C), kommunalråd och ordförande i utskottet för miljö och social hållbarhet, ser också att det nya kontoret kan stödja kommunens arbete med integration.

– Det här är en positiv nyhet för Järfälla och ett steg i rätt riktning i arbetet för ökad inkludering. Att lokalisera ett servicecenter i Jakobsberg innebär ur ett medborgarperspektiv ökad tillgänglighet till både statlig och kommunal service, detta gäller i synnerhet boende i närområdet.

Det är inte klart när servicekontoret ska öppna eller hur många tjänster det rör sig om, det presenteras i början på 2022.