Kritisk. Leffe Norin och Thomas Windahl arbetar under nätverksnamnen "Nej till bostäder i korsningen Ångermannagatan och Multrågatan" och "Goda grannar." "Bullret från tunnelbanedepån hör vi som bor här redan i dag", säger Thomas. "Svenska Bostäder planerar för bullerskärmar på de nya husens innergårdar. Man tror knappt det är sant", säger Leffe. Foto: Stefan Källstigen

Starka reaktioner på att grönyta intill centrum bebyggs

Beslutet att bygga ett 100-tal nya hyresrätter intill Vällingby centrum kommer allt närmare. Men samtidigt växer kritiken från boende i området.

  • Publicerad 22:13, 7 okt 2021

Regeringen och regionen behöver trycka på kommunerna för mer storskaliga bostadsprojekt

Svenska Bostäders nya kvarter ska omgärdas av tunnelbanespåren och centrum på ena sidan och de befintliga hyreshusen på andra. Något som hyresgästerna på gatan vänt sig emot.

– Vi kommer lämna in namnlistor mot projektet till stadsbyggnadsnämnden. Den gröna lungan och dagsljuset för en mängd personer försvinner, säger hyresgästen Thomas Windahl.

Fyra till fem våningar höga

Flygbladen som Thomas och de andra i nätverket delar ut har överskriften "Nu sätter vi stopp!" i versaler. Thomas och hans granne Leffe Norin träffar Mitt i vid korsningen Ångermannagatan/Multrågatan.

Ett kvarter på vardera sida om Ångermannagatan planeras, totalt 114 hyresrätter. Husen blir fyra till fem våningar höga.

Projektet Firman. Leffe Norin och Thomas Windahl är kritiska till projektet. "Man tar bort vårt grönområde och låter folk flytta in granne med tunnelbanedepån. Vi som redan bor här störs redan av tunnelbanan", säger Leffe. Foto: Stefan Källstigen

Samråd för 114 hyresrätter i centrala Vällingby

– Det blir som höghus rakt framför många av hyresgästerna. Lika högt som Åregaraget, säger Thomas.

Ljudisolerade fönster

Bullret från tunnelbanan och vägarna har tidigare stoppat bostäderna.

Men den nya trafikbullerförordningen från 2015 är mer frikostig. Svenska Bostäder har även försäkrat att minst hälften av alla sovrum och vardagsrum ska ligga mot en lugn sida, och ljudisolerade fönsterglas kan bli aktuellt. Bostadsbolaget själva anser att bostäderna passar in.

– Jag tycker att de på ett fint sätt plockar upp de befintliga bärande dragen i strukturen och gestaltningen i miljön, säger projektledaren Camilla Melbéus.

Kurvskrik på natten vid nya bostäder i Vällingby

Ifrågasätter. Nadia Hufnagl, 43: "Fler bostäder behövs ju och jag förstår att man väljer en plats intill centrum. Samtidigt, vill folk bo intill tunnelbanespåren? Jag bor borta på Solleftegatan, men störs ändå av tunnelbanan. Man bygger för tätt i dag och borde anpassa bostäderna till 50-talskaraktären i stället", säger hon. Foto: Stefan Källstigen

"Finns andra platser"

Leffe, Thomas och många av de andra hyresgästerna i nätverket är själva aktiva i Hyresgästföreningen. Folkrörelsen som vill öka byggandet av allmännyttiga bostäder.

– Men jag anser att regeringen och regionen måste ta större ansvar. De behöver trycka på kommunerna för mer storskaliga bostadsprojekt på lämpliga platser. Kör man förbi Drottningholm finns mark för ett helt Los Angeles. Stängs Bromma flygplats kan man nästan bygga ett Manhattan, säger Leffe.

Platsen längs Ångermannagatan där ena kvarteret planeras. "Lindarna ersätts med höghus", säger Thomas Windahl. Foto: Stefan Källstigen

Ångermannagatan efter att bostäderna byggts. Foto: 3D-House

Värdefull mark

De är inte emot fler bostäder, försäkrar de.

– Men här ger Stockholms stad sig på en grön mark som är värdefull för många. Bara för att få till hundra lägenheter.

Leffe pekar en bit söderut.

– Mellan Råcksta träsk och Bergslagsvägen finns mark motsvarande Ekerö centrum. Det skulle bli bostäder som inte förstör gröna kilar eller ljusinsläpp för folk i västerort, säger han.

Nöjd. Camilla Melbéus, projektledare på Svenska Bostäder, anser att bostäderna passar väl in. Foto: Privat

Inflyttning planeras till 2025

Härnäst väntar eventuella omarbetningar innan detaljplanen sedan ska ut på granskning.

Stadsbyggnadsnämnden väntas besluta om detaljplanen nästa år.

Planerad byggstart är 2023/2024 med inflyttning 2025.

Visa merVisa mindre

10 000 bostäder årligen till och med 2030

Stockholms stad vill mellan 2010-2030 ta fram 140 000 nya bostäder för att mildra bostadskrisen. 70 000 bostäder ska vara klara till år 2025.

Just nu behövs 10 000 nya årligen. Men arbetet hackar. Bara 6 344 bostäder togs till exempel fram under 2020.

Källa: Stockholms stad

Visa merVisa mindre