Det höga planket och skyltarna talar sitt tydliga språk: på den här trottoaren varken kan eller får man passera.

I text och bild, mot en bakgrund i ilsket orange, talar de om att man istället får ta en omväg via andra sidan av Birger Jarlsgatan. Men i praktiken fungerar det sisådär.

När Mitt i Östermalm tittar förbi ser vi hur folk i en mer eller mindre obruten ström genar de 25 metrarna förbi avspärrningen.

Det är unga och gamla. De har barnvagnar och rollatorer. Och de går med och mot trafiken på den enkelriktade cykelbanan, eller på den smala refugen mellan körfälten för bussar och bilar.

– Många har nog inte respekt för de här skyltarna. Folk är lata och stressade, precis som jag, säger Lisa Andersson när hon skyndar förbi.

Bara en tidsfråga

Precis som alla andra förbipasserande Mitt i pratat med är hon frustrerad över avspärrningen. Bengt Linden som bor precis runt hörnet menar att det bara är en tidsfråga innan det händer något.

– Det här ska pågå i två år, det kommer att sluta med en olycka!

Ibland bemannas passagen av vakter, och Bengt vittnar om att de ibland hamnar i argumentation med förbipasserande.

– Människor går inte 50 meter bakåt för att gå över ett övergångsställe och sedan gå tillbaka, det blir 75 meter extra. Vi fungerar inte så, säger Bengt.

Vill ha gångtunnel

Han frågar sig varför man inte byggt en gångtunnel, precis som på många andra platser i stan.

Trafikkontoret i Stockholms stad uppger att syftet med avstängningen delvis är att kunna leda byggtrafik in och ut från fastigheten innanför.

"Därför har det inte varit så lätt att ordna en tunnel. Dessutom finns det befintliga övergångsställen och därmed möjlighet för gående att ledas om till andra sidan av gatan", skriver Erik Söderberg i ett mejl till Mitt i.

Söker ny lösning

Men trafikkontoret funderar nu ett varv till på om det går att lösa det på ett bättre sätt.

"Vi är medvetna om att många gående väljer att gå i cykelbanan och har därför kontaktat entreprenören för att höra om det går att få till en annan lösning på detta", skriver Erik Söderberg.