Stängd bussdörr drabbar de äldre

Inga framdörrar öppna, ingen reskassa. Coronapandemin ställer till det för vissa av UL:s resenärer. – Jag skulle säga att det är några av de allra viktigaste frågorna vi jobbar med, säger Ellen Åberg, enhetschef för kundtjänst på UL.

  • Publicerad 11:43, 18 sep 2020

Det här måste ­drabba oss äldre

Rolf Noberg hörde av sig till Bålsta/Upplands-BroDirekt med en berättelse och en fråga.

– Jag är 82 år gammal och jag bor Enköpingsvägen och det är ungefär 2 kilometer till centrum. Tidigare har jag utnyttjat reskassan på UL och det har gått bra. När man betalar 25 kronor till centrum, kan man handla, gå till biblioteket eller vad det nu är man ska göra. På 70 minuter hinner jag det. Nu går inte det längre.

Anledningen är att resenärerna, på grund av pandemin, inte får gå in längst fram i bussen. Det går således inte att betala på det sättet längre. Rolf har fått åka med några gånger tack vare schyssta chaufförer, men kontroller gör att han inte vågar det längre. Det kan bli dyrt.

– Jag ringde UL kundtjänst och pratade med en trevlig dam, säger Rolf. Hon brottades med hur jag ska göra, och kom fram till att jag måste köpa månadskort för 450 kronor. Det är väl okej om man åker fram och tillbaka hela tiden, men att betala så mycket när man åker fyra, fem gånger i månaden och för en pensionär ... det är pengar det.

– Det här måste drabba oss äldre, funderar han.

”Problematiskt”

Ellen Åberg är enhetschef för kundtjänst på UL.

– Det är ju problematiskt med att framdörrarna är stängda och vi är medvetna om att det skapar problem för vissa kunder och det tycker vi såklart är supertråkigt. Sedan när det gäller de som är både i riskgrupp och alla kunder vill jag säga att vi följer FHM:s rekommendation att uppmana till att bara resa om man måste och uppmanar riskgrupp att inte resa överhuvudtaget, säger hon.

– Vissa kanske kan ta hjälp om man handlar. Sedan har jag förståelse att det kanske inte är möjligt för alla och att man måste ta sig på annat vis. Det vi har gjort är att vi försöker hitta andra erbjudanden till kunderna och också anpassa priset på vissa biljetter där det är möjligt. Det är något vi kommer fortsätta göra framöver om inte framdörrarna är öppna.

Det finns en app som kan användas för den som har en så kallad smartmobil. Det har inte Rolf.

– För de som inte har en smarttelefon så har vi möjlighet att köpa en enkelbiljett via SJ:s hemsida och gör man det kan man få den skickad som sms eller e-post och det är faktiskt en bra möjlighet för den som inte har en smarttelefon. Där har vi sänkt priset för att det ska motsvara priset för reskassa lite bättre. Det kanske skulle passa den här kunden allra bäst, säger Ellen Åberg.

FHM:s råd angående resor

Den som behöver resa kollektivt bör välja alternativ där det går att boka en sittplats. Resor med färdmedel där det inte går att boka plats, exempelvis spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör om möjligt undvikas. Du kan dock använda kollektivtrafik vid resor till arbete eller sjukvård om du inte har något annat alternativ. Resenärer bör hålla avstånd och i övrigt följa anvisningarna i kollektivtrafiken och i andra kollektiva färdmedel.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Visa merVisa mindre

UL om corona

Just nu går det inte att köpa biljett ombord på våra bussar med betalkort eller reskassa laddad på ett UL-kort, eftersom platsen runt föraren är avstängd. Uppfattningen att det är ”gratis” att åka buss stämmer inte, giltig biljett krävs fortfarande. Från 1 september gäller UL-kort med reskassa inte som biljett. Med reskassa köper du biljett i våra automater till reskassepris eller på UL Center till förköpspris. För övriga biljetter hänvisar vi till UL-appen, försäljningsombud, resrobot.se eller sj.se.

Fakta: ul.se

Visa merVisa mindre

Planen: Snabbare variant av buss 558

Upplands-Bro. Nu är planerade trafikförändringar inom SL-trafiken ute på remiss. Av dessa framgår att buss 558 i Upplands-Bro berörs.måndag 26/10 16:45