Allt sedan NK öppnade 1915 har stora och små flockats utanför de stora skyltfönstren mot Hamngatan när det är dags för julskultning.

På söndag den 21 november klockan 10.50 är det åter dags. Men här kan du redan nu beskåda delar av den klassiska julskyltningen.

https://www.mitti.se/nyheter/lyssna-sa-har-knasigt-later-nks-julsang/reptkA!LhhOAZykjtubUl5OGdorQw/

Mitt i fick en tjuvtitt några dagar innan. Cilla Winbladh, ansvarig för jul på NK, guidade runt.

– När vi pratade om 2021 var det självklart att hitta ett tema som blir positivt, att vi förhoppningsvis börjar dra oss tillbaka till stadskärnorna.

A Christmas story

– Så vi tänkte att vi gör en musikal med staden i fokus. Årets tema heter ”A brand new christmas story”, med sång och musik, tjofaderittan och kul. Vi har teaterkulisser som riktiga musikalscener och gör dem i olika stadsmiljöer.

Med återvinning i åtanke har man köpt in second hand-leksaker som har fått nytt liv som musikalartister.

– På toppen av det här – NK vill ju skapa minnesvärda upplevelser – har vi också levande musikalartister i fönstren.

– På söndag kommer det i ett fönster att stå en docka tillsammans med leksakerna. Hon står helt stilla från början men sedan börjar hon röra på sig. Barnen kommer att tycka att det här är jättekul.

I ett fönster blir det ett dansnummer tillsammans med robotar. Även i ljusgården kommer det på helgerna att bli musikaluppträdanden fram till jul, berättar Cilla.

I ljusgården befinner sig även tomten, men det blir inget knäsättande för barnen i år heller.

– Han är i år lite av en Broadwaytomte. Han har coola glasögon och kommer anlända till varuhuset i en Cadillac på söndag, åtföljd av en liten parad.

Påkostat

Att man inte sparar på krutet är tydligt. NK:s marknadschef Karin Wickman vill inte avslöja hur stor budgeten för julskyltningen är.

– Vi kan tyvärr inte ge någon prislapp för julen, men det är så klart en stor investering både vad gäller resurser och tid. Julen är en viktig del för NK och alla våra duktiga medarbetare både emotionellt, traditionellt och kommersiellt där vårt fokus är på inspirerande upplevelser för hela familjen och alla våra kunder och besökare.

Alla speciella

Ulf Modén har jobbat med julskyltningen i 27 år.

Han har ingen direkt favorit från alla dessa år, men nämner ”Sagans jul”, 2012 som en fin skyltning.

– Alla år är speciella på sitt sätt. Det bästa med att få jobba med det här är variationen.

Är det sant att det hyrdes in en akrobat från en cirkus för att få julgranen på plats i ljusgården?

– Det stämmer, säger Karin Wickberg, marknadschef på NK.

– Det är en äkta akrobat på plats för att hjälpa våra kreativa team med monteringen, varje år. Det krävs ett riktigt proffs för att ge sig upp på det viset i granen.