Handelsbanken förklarar stängningen i Spånga centrum med förändrat beteende hos kunderna.

– Hela 98 procent av alla bankärenden utförs digitalt i våra appar och i internetbank, säger Malin Löwenmark på Handelsbankens kommunikation.

Enligt henne är Handelsbanken den sista att lämna Spånga. Det lilla stationssamhället skulle därmed stå utan bank.

Äldre kan drabbas

Föreningen Spångaveteranerna befarar att för många äldre kan situationen bli kritisk.

– Även om jag själv hanterar både internetbank och Swish så tänker jag på de många pensionärer som inte klarar av digitala betalningar, säger Erik Enfors, ordförande i föreningen.

Även föreningslivet kan drabbas, befarar Enfors. En betydande del av betalningar vid föreningars olika evenemang, för lotter och kaffe och annat, görs kontant i små valörer.

– Ska man sätta in 15 000 till föreningens konto så får man leta länge efter ett kontor som erbjuder den tjänsten.

Malin Löwenmark på Handelsbanken:

– För de flesta av våra kunder behöver det inte bli så stor förändring. Vi arbetar också med att se till att de kunder som inte har våra digitala tjänster eller tillgång till telefonbanken får det, och utbildar dem i hur det fungerar.