Sopigt. Det överfulla soprummet i tunnelbanebyggnaden vid Vällingby centrum. Foto: Pero Juric

Sopigt läge för bortglömda handlare i centrum

För över två veckor sedan slutade deras soprum plötsligt tömmas. Sedan dess har sju näringsidkare i Vällingby centrum fått leva med stanken: "Kunderna klagar, det luktar illa."

  • Publicerad 15:31, 9 jun 2022

I tunnelbanebyggnaden vid Vällingby centrum delar sju handlare på ett soprum i anslutning till lokalerna. Vanligtvis töms det ungefär två gånger i veckan, men sedan drygt två veckor tillbaka har skräpet fått läggas på hög, då sophämtningen plötsligt slutat komma.

På Restaurang Baron, som ligger precis ovanför soprummet, har situationen blivit nästintill ohållbar, berättar krogens ägare Asir Ayhan, när Mitt i pratar med honom på onsdagen.

– Det stinker i restaurangen. Kunderna klagar, det luktar illa. Vi är alla otroligt less på det här. Det påverkar våra affärer, folk kan inte sitta nära dörren som går bak där soprummet är, de går därifrån, säger han.

Samtidigt beskriver han ett arbetsmiljöproblem för personalen.

– Vi har våra omklädningsrum där nere, det går knappt att vara där på grund av stanken.

Han berättar att han flera gånger hört av sig till hyresvärden Svenska bostäder, som inte kommit med någon förklaring.

– Jag har ringt flera gånger, de har aldrig återkommit. Det är under all kritik, vi betalar hyra och saker måste kunna fungera, fortsätter det så här kommer vi behöva stänga tills soporna hämtas.

Problem. Näringsidkarna i tunnelbanebyggnaden (till vänster i bild) har inte fått sina sopor hämtade på två veckor. Foto: Mikael Andersson

"Bara att beklaga"

För några veckor sedan blev försäljningen av stora delar av Vällingby centrum klart, och företaget Nrep tog över. Tunnelbanebyggnaden ägs dock fortfarande av Svenska bostäder.

Klart: Nu säljer staden Vällingby centrum

När Mitt i når Svenska bostäders kommunikationschef, Ida Strutt, senare på onsdagen, säger hon att det är på grund av försäljningen som sophämtningen blivit lidande.

– Vid försäljningen delades centrum upp, det mesta köptes av Nrep men vi har behållit en del. I och med det har vi dock behövt ändra avtal och sådant, och det är i samband med det som sophämtningen för dessa hyresgäster blivit lidande, det har fallit mellan stolarna. Vi är ledsna över det krångel och obehag som uppstått för våra hyresgäster.

Hur kommer det sig att hyresgästerna inte fått någon information?

– Det är bara att beklaga, det är vi som brustit där. Nu ska alla vara informerade och på torsdagen kommer vi hämta allting, göra en extra stor städning och se till att allt blir fint ordnat igen. Sedan kommer allt fungera som det ska, säger hon.

På frågan om hyresgästerna kommer få någon slags kompensation kan hon inte ge svar än.

– Vi ser över möjligheten till kompensation, säger hon.