
Ideal vård och service bedriver fortfarande verksamhet i Nacka och Tyresö, men Upplands Väsby och Sollentuna har rivit avtalen med bolaget. Foto: Åsa Sommarström
Sonia avslöjade hemtjänstens vårdfusk: ”Jag äcklades”
Privata hemtjänstföretaget Ideal vård och service avslöjades med gravt fusk och Sollentuna och Upplands Väsby rev upp avtalen. Men det var verksamhetschefen Sonia Dávila som upptäckte fusket och slog larm. – Ju mer man petade, desto mer hittade man.
- Nyheter
- Publicerad 11:50, 7 feb 2020
Hon sitter vid köksbordet, lutar sig tillbaka och kupar händerna runt kaffekoppen.
– Det var en chock. ”Gud, ingenting stämmer”, tänkte jag. Ju mer man petade, desto mer hittade man, säger Sonia Dávila.
Anade tidigt oråd
Som nyanställd verksamhetschef på hemtjänstföretaget Ideal vård och service anade hon oråd redan efter en månad. I dag, knappt fem månader senare, har Upplands Väsby och Sollentuna sagt upp sina avtal på grund av fusket – något som Mitt i Sollentuna avslöjade i förra veckan.
Sonia Dávila har jobbat inom den offentliga sektorn i runt tio år. Tjänsten som verksamhetschef på Ideal vård och service blev hennes första anställning inom ett privat företag.
Men verksamheten var rörig och hon bestämde sig tidigt för att försöka skapa ordning, berättar hon.
Styrdes från huvudkontoret
Enligt Sonia Dávila styrs det mesta från hemtjänstföretagets huvudkontor i Nacka. Som verksamhetschef fick hon varken tillgång till löner eller anställningsavtal.
– Få i personalgruppen verkade förstå svenska och jag tänkte att många av dem inte kunde vara undersköterskor.
Jämförde personallistor
Hon började jämföra personallistor med arbetsscheman och märkte att personer som inte längre jobbade inom företaget, och anställda som i själva verket satt på kontoret, såg ut att vara inloggade hos personer i behov av hemtjänst. Vissa var skrivna som heltidsanställda i flera kommuner.
– En person var anställd som timvikarie i Nacka. Hon var inloggad i Sollentuna och Upplands Väsby, men hon bor inte i Sverige och jag hade aldrig sett henne. I schemat var det en annan person som var inlagd på passen.
Även en tidigare anställd som slutat innan Sonia Dávila tillträdde som verksamhetschef loggade in.
– Jag ringde honom och frågade om han hade jobbat. Han sa nej.
Kommuner säger upp avtalen
Upplands Väsby kommun inledde en granskning, begärde ut personallistor och upptäckte att Ideal vård och service hade skickat fejkade listor på anställda.
På listan kommunen fick stod det att personalen var utbildad och att nästan alla var fast anställda. Men på hemtjänstföretagets egna listor fanns personer med varken utbildning eller kunskaper i svenska.
Inloggad på olika platser samtidigt
Hemtjänstföretaget ska dessutom ha slagit ihop besök som egentligen skulle vara utspridda över en hel dag hos enskilda brukare, och samma anställd loggade in i flera olika kommuner – samtidigt.
– Hur kan en person som jobbar i Nacka logga in i Väsby en minut senare?
Man såg även att hemtjänsten inte varit hemma hos brukarna så länge som det påståtts.
Hemtjänstföretagen rapporterar besök till kommuner genom systemet Phoniro care. Foto: Åsa Sommarström
Har inte tillgång till samma system
Kommunerna kan inte se vad hemtjänstföretagen gör i sina egna system. Socialcheferna i Sollentuna och Upplands Väsby har sagt till Mitt i att kommunerna har tillräckliga verktyg för att kunna granska verksamheten.
Men Sonia Dávila är osäker. Hon skakar på huvudet och ler snett.
– Hade jag varit med på fusket, för allt det här är fusk, då hade jag bara sagt till kommunen att allt stämmer.
”De frågar varför jag vill förstöra allt”
Under hela perioden har Sonia Dávila mötts av motstånd från företaget när hon försökt rätta till fel, berättar hon. En del anställda har ringt till henne och varit arga.
– De frågar varför jag vill förstöra allt. Men de hade kunnat få det så mycket bättre. Personalen vill inte brukarna illa, de behöver bara ett jobb.
Tänk om det var ens egna föräldrar det handlade om.
Sonia Dávila, verksamhetschef på Ideal vård och service
På frågan om varför hon valde att slå larm svarar Sonia Dávila att det är viktigt att kunna prata om att oegentligheter äger rum, och understryker att det finns företag som inte fuskar.
”Kände mig jätteäcklad”
– Den absolut värsta känslan var att inse att man befann sig mitt i fusket. Jag kommer ihåg att jag kände mig jätteäcklad. Jag blev hela tiden lovad att förändringarna jag ville göra skulle komma med tiden, men inget hände.
Hon ställer ner den vita kaffekoppen.
– Chefer lämnar oftast bara företagen utan att säga något, för att det är lättast. Men det är viktigt att man står på sig.
”Tänk om det handlade om ens egna föräldrar”
Sollentuna och Upplands Väsby har anmält Ideal vård och service till IVO, som utfärdar tillstånd för hemtjänst. Kommunerna har valt att inte göra någon polisanmälan.
Sonia Dávila är fortfarande anställd på Ideal vård och service, men arbetar hemifrån och menar att företaget snart kommer att läggas ned.
– Det här har tagit extremt mycket på krafterna. Jag kommer söka mig vidare när jag har orken och hoppas att det här snart är över för oss alla. Tänk om det var ens egna föräldrar det handlade om.
Lokaltidningen Mitt i har upprepade gånger sökt Ideal vård och services ägare och vd. Ingen har återkommit, trots ett stort antal påminnelser.